Viktigt att tänka på kring skivkontrakt

Photo by Alexander Suhorucov from Pexels

Jag har ju skrivit på fler skivkontrakt än de flesta musiker och artister, eftersom jag driver ett skivbolag, och för mig är det väldigt viktigt att alla parter är införstådda i vad det är de skriver på. Jag driver inte ett skivbolag för att blåsa artister på pengar, jag gör det därför att jag tycker att det är skitroligt att hjälpa artister nå en större publik.

Alla skivbolag (alla företag) har en ambition att tjäna pengar. Vad jag försöker reda ut här är vad du behöver tänka på för att inte bli lurad, eller råka skriva på något du inte förstod.

Vem äger mastern?

Otroligt viktigt att reda ut vem som äger mastern, dvs inspelningen av musiken. Vi har ju till exempel läst om Taylor Swift och hennes problem med masters, som resulterat i att hon spelar in sina sex första album på nytt. Det är inte nödvändigt att äga sina egna masters, men om man säljer dem bör man vara medveten om det, och vad det innebär.

Epidemic Sound har blivit stora på senaste tiden, och deras affärsidé är ju att köpa masters och maximera intäkterna från dem. De har synts och hörts i media eftersom de köpt upp musik från en del stora artister, och betalat vansinnigt mycket pengar för den.

Vad förväntas av dig?

Var noga med att förstå vad som förväntas av dig. Det är inte helt ovanligt att avtalet gäller flera produktioner över tid, och då måste du vara beredd på det. Annars är det stor risk att den första produktionen, den som lägger grunden för avtalet, blir jättebra, men att du tvingas stressa fram en ny produktion för att hålla en tidsplan som står i avtalet, och som inte alls blir lika bra.

Det är inte alls konstigt att du behöver leverera flera produktioner, speciellt om du fått förskottsbetalt för det, men se till att det är en rimlig tidsplan, som fungerar för dig.

Det kan också förväntas att du gör gig, syns i sociala medier och liknande. Oavsett vad, så är det viktigt att du förstår vad du lovar, så du inte får problem att hålla det.

Hur ser ekonomin ut?

Skivbolaget vill tjäna pengar, det kommer vi inte ifrån. Inte ens mitt lilla bolag sysslar med välgörenhet. Men de kommer ju också att göra något för dig, så du ska inte bli rädd för det. Däremot ska du försöka undvika fallgropar som kan göra att det blir dyrt för dig.

Alla kostnader kommer antagligen på ett eller annat vis drabba dig, men det finns väldigt olika modeller för detta. En variant är att alla intäkter först fördelas enligt vad som är överenskommet, och att alla kostnader sedan dras av på din andel. En annan variant är att kostnaderna dras från intäkterna, och sedan fördelas resultatet enligt vad som är överenskommet.

Det här kan ju låta som detaljer, men det gör ganska stor skillnad faktiskt. Ett räkneexempel, låt oss säga att din singel streamas 50 000 gånger, och har marknadsförts för 1000 kronor. Intäkterna för 50 000 streams är ungefär 1000 kronor.

Om ditt avtal ser ut som mitt, där kostnaderna dras först, så hamnar du på 0 kr, vilket sedan ska fördelas med 90% till bolaget, och 10% till dig. Det slutar med 0 kronor till dig, och 0 kronor till bolaget.

Om du istället har ett avtal där pengarna fördelas först, men med 50/50 istället, så blir det 500 kronor till bolaget, och 500 kronor till dig. Sen ska du betala för marknadsföringen, vilket gör att du är skyldig bolaget 500 kronor.

Anlita en jurist!

Det är otroligt viktigt att du förstår vad det är du skriver på, och därför kan det vara en bra idé att anlita en jurist. Om man tänker att en jurist är för dyrt så kan man kolla med Din Musikbusiness som har gratis rådgivning. De flesta skivbolag kan du säkert be om en förklaring av avtalet också, eller varför inte vända dig till ett annat skivbolag och fråga vad de säger om avtalet.

Jag hoppas du tyckte det här var nyttigt att läsa, dela gärna länken med andra som kan behöva läsa, och varför inte prenumerera på nyhetsbrevet. Du hittar prenumerationsformuläret här nedanför.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar