Musiken måste vara bra nog

Photo by Andrea Piacquadio

Jag tjatar ju en hel del här på bloggen om att det är viktigt att marknadsföra musiken, att det inte räcker med bra musik. Idag är jag här för att tala om att det inte räcker med marknadsföring heller, musiken måste vara bra nog.

Det krävs liksom båda delarna för att du ska lyckas. Utan bra marknadsföring kommer sannolikt ingen att hitta din musik, men de som hittar din musik måste också tycka om den, annars kommer det ändå inte ta fart.

Men hur vet man att musiken är tillräckligt bra? Jag har två tips kring det.

  1. Jämför din låt med andra, liknande låtar.
  2. Hitta någon som kan ge dig ärlig och konstruktiv feedback.

När det gäller att jämföra med andra, leta på några låtar i samma genre, med liknande sound du är ute efter. Lyssna på dem och din egen låt om vartannat. Sticker din låt ut på något sätt? Hur kan du göra något åt det? Kan du inte själv så ta hjälp av ett proffs.

Vad gäller feedback är det viktigt att du inte ber om den från någon som tycker att allt du gör är fantastiskt, det kommer inte hjälpa dig. Det är viktigt att den som ger feedback verkligen gör det ärligt, och om den personen också kan vara konstruktiv är det ju ännu bättre. Kom ihåg att den här personen inte alls behöver vara en musiker, eller mixare. Det räcker bra att det är en person som uppskattar musik och som kan sätta ord på vad hen tycker.

Tycker du det här var till hjälp får du gärna dela det med någon annan som skulle ha nytta av att läsa det.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar