Ibland funkar det inte…

Photo by Brett Jordan

Ibland blir det sådär tråkigt, att låten du släppt inte får den uppmärksamhet du hade hoppats på, eller kanske till och med förväntat dig. Du har släppt några låtar, och de har fått fler och fler streams. Men den senaste verkar inte ta sig alls, den får bara en bråkdel av vad förra låten fick.

Det är lätt att misströsta och fundera över vad som är fel. Är låten inte bra nog? Har folk tröttnat på dig? Men analysera statistiken noga, så ser du kanske vad jag ofta ser hos mina artister när detta händer. Förhållandet mellan lyssningar och lyssnare är ändå rätt bra. Du har väldigt få lyssnare, men de lyssnar 2-3 kanske 4 gånger var i genomsnitt.

Det här tyder på att låten går hem hos lyssnarna, men inte hos algoritmen. Det här går såklart att lösa, det gäller bara att mata algoritmen med rätt information. Det är ju såklart lättare sagt än gjort, men i grunden handlar det om att skicka rätt målgrupp till streamingplattformen. Rätt målgrupp är personer som kommer lyssna på låten och lägga den i spellistor, där spellistor med liknande musik är att föredra.

Ett annat alternativ är att du helt enkelt tänker bättre lycka nästa gång, och går vidare med att skapa ny musik. För sånt här kommer att hända, och du får inte låta det påverka ditt artisteri. Att göra musik för algoritmerna kan förvisso vara lönsamt, men jag skulle säga att det är mer värt att göra musik som gör dig lycklig.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar