Jag har ju pratat en del om hur viktigt det är att sätta upp mål, mätbara mål som du kan följa upp, och i ett inlägg tidigare i år skrev jag om mina mål för 2020, där jag satsar på att öka ca 400% på ett antal punkter. Nu när halva året har gått tänkte jag att det är ett bra läge att följa upp och reflektera lite över hur jag ligger till och vad som behöver göras för att nå målet.

Antal releaser

Målet för året är 50 releaser, jämfört med förra årets 13. Hittills har vi gjort 33 släpp, kanske hinner bli 34 innan det här publiceras, för Dick Lundberg har ett album som ska ut så fort som möjligt, vi hoppas att det kommer under dagen. Det ligger ytterligare 12 releaser planerade, varav hälften faktiskt är klara, så om det inte hinner planeras in något mer landar vi på 46. Däremot vet jag att det är fler artister som har saker på gång, som bara inte är bestämt datum för ännu, så jag är helt trygg i att vi når målet på 50 releaser i år.

Streams på Spotify

Under 2020 är målet att nå en miljon streams på Spotify. Den här är lite svår att mäta, eftersom jag fram till slutet på januari i år släppte musik via Distrosong, som rapporterar kvartalsvis, och det släpar minst ett kvartal, och det är otydligt för vilken period rapporten gäller. Nu använder jag Record Union istället och de rapporterar månadsvis med tre månaders eftersläpning. Från Distrosong har jag fått siffror med datumet 2020-06-01, vilket jag registrerar på det datumet, men i själva verket gäller de siffrorna troligen första kvartalet i år, eller kanske december-februari. Siffrorna från Record Union registreras för den månaden de gäller. Med de förutsättningarna har vi kommit drygt en tredjedel på vägen. Å andra sidan är det siffror för halva året från Distrosong, och för ett kvartal från Record Union, så troligen ligger vi ganska bra i fas. Det ser också ut att öka lite för varje ny release vi släpper, så jag tror vi kommer nå även detta mål.

Kolla gärna mina spellistor.

Följare på Instagram

Här går det trögt, målet är 2000, och hittills i år har vi gått från 438 till 567. Jag ser tydliga tendenser att det kommer nya följare när jag postar video där jag pratar i stories, så jag antar att jag får göra det mer. Det var längesedan nu. Helt tydligt är att vi inte alls ligger i fas med målet, så här måste jag göra en insats för att nå målet. Följ gärna.

Följare på Facebook

Även på Facebook är målet 2000 följare, och det har ökat från 496 till 600 hittills. Helt klart inte på rätt väg för att nå målet, men här har jag märkt att det börjat hända lite grejer när jag kör annonser för musik, så jag tror jag ska fortsätta med det, så kanske det händer mer grejer.

Prenumeranter på nyhetsbrevet

När året började var det 152 prenumeranter på nyhetsbrevet, och idag är det 150, vilket ju är en minskning. Det är dock inte hela sanningen, eftersom jag har brutit ut mediakontakter till en separat adresslista, så det är 40 stycken till där. Inte i närheten av att nå något mål, men det som har fungerat bäst för att få nya prenumeranter är ju min guide 10 tips för att lyfta din musikkarriär, så jag antar att jag får göra fler guider.

Prenumeranter på Youtube

Här fanns det ju potential, med endast 35 prenumeranter som start, och ett mål på 150. Idag har jag 105 prenumeranter på Youtube, och producerar betydligt mer innehåll än jag gjort tidigare, och det ger ju resultat. Bäst resultat gällande prenumeranter har Dick Lundbergs Studio för lata gjort. En serie där han visar hur man snabbt kommer igång att spela in musik i sin hemmastudio.

Besökare på hemsidan

Målet är 20000 besök på hemsidan, och hittills är det 3153. Förra året var det 5553 och det ska väl gå att slå, men jag måste verkligen hitta på något om jag ska ha en chans att nå målet. Rimligtvis borde jag skriva intressantare blogginlägg och försöka få bättre spridning på dem.

Hur går det med dina mål?

Jag vill gärna veta hur det går med dina mål, lämna en kommentar, eller maila, eller nåt. Jag blir alltid glad att höra av er som läser det jag skriver.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar