Mål för 2022
Det börjar bli hög tid att skriva ner sina mål för det kommande året, för utan en tydlig målsättning blir arbetet allt för flummigt, och det blir svårt att mäta resultat. För dig som musiker kan det vara helt okej, men för mig som driver ett företag fungerar det absolut inte.
Under 2022 ska jag bygga om hemsidan, så att både crsrecords.se och catalog.crsrecords.se blir samma. I samband med det ska jag också snygga till alltihop rent designmässigt. Jag tror det kommer ge ett bättre helhetsintryck, och göra det lättare för mig att administrera.
Jag ska också bygga klart integrationen mot Spotify, som jag har börjat med. Det kommer ge möjligheter till pre-save, följa artisten direkt från hemsidan, och prenumerera på nya släpp. Det är saker jag tror kommer gynna mina artister.
Jag ska systemera och automatisera mer av det som går att systemera och automatisera, för att frigöra mer tid till att utveckla mina artister, och ge dem bästa tänkbara stöd. Arbeta mer med anpassade strategier för var och en.
Jag ska utveckla min affärsidé och min verksamhet för att hitta fler sätt att generera intäkter, eftersom att enbart streams inte är hållbart. Under hösten har jag gått en utbildning hos DMG Education, som gett mig en del intressanta insikter och idéer.
Webbshoppen ska igång, och merch ska säljas för artisternas räkning. Det här är ett steg mot nya intäktskällor, både för mig och för artisterna. Tanken är att en gemensam shop ska generera merförsäljning och effektivisera både administration och marknadsföring.
Under 2022 hoppas jag att den här pandemin ger med sig, och vi kan skicka ut artister på turné. En del av vad jag lärde mig på utbildningen var det här med live, vilket jag inte jobbat med tidigare. Nu håller jag på att planera en turné för Slender Pale, och även andra artister får lite förfrågningar. Även detta är något jag ska försöka göra till en del av min verksamhet, och ytterligare en inkomstkälla.
Över lag handlar 2022 om att utöka erbjudandet till mina befintliga artister. Jag kommer vara otroligt restriktiv när det gäller nya artister, och istället fokusera på att befintliga ska växa så mycket som möjligt.