Lyssnare eller fans?

Photo by cottonbro

Alldeles för många artister jag stöter på är alldeles för fokuserade på lyssnare, de vill ha många streams på Spotify, och många lyssnare per månad. Det är statistik som är lättillgänglig, och fin att visa upp, det förstår jag. Frågan är väl egentligen vad en lyssnare är värd?

Lyssnaren blir värdefull först när det blir en återkommande lyssnare, eller ännu hellre ett fan. En stream är nämligen värd typ 2 öre, och någon som gillar din musik kanske lyssnar på dig 5 gånger om dagen, vilket ger nästan 40 kronor om året.

Att lyssna fem gånger om dagen året om är ändå en väldigt hängiven lyssnare, men ändå bara 40 spänn liksom. Det är därför du borde fokusera på fans istället för på lyssnare. Fokusera inte på att få folk till Spotify, eller andra streamingtjänster, utan försök få dem att följa dig på sociala medier, eller prenumerera på ditt nyhetsbrev. Och när de väl gör det, se till att det är värt det för dem!

Dina sociala medier är din chans att vara social, att interagera med dina fans, att ge dem mer än bara din musik och att bygga djupare relationer. Ju mer du ger dem, desto hängivnare kommer de att bli, och om du ger tillräckligt mycket så kommer de också göra vad du ber dem om, oavsett om det är streama nya låten, köpa din nya merch eller komma på ett gig.

De som bara lyssnar på din musik kommer du aldrig att nå med något annat än ny musik, och som vi konstaterade tidigare så är streamingen inte speciellt lukrativ. Kan du sälja 50 t-shirts med 20 spänn vinst ger det 1000 kronor, vilket motsvarar ca 50 000 streams. Eller kan du få 20 personer att betala 50 spänn för att höra dig spela live? Det är också 1000 kronor.

Kan du sälja 50 t-shirts om du har 1000 lyssnare i månaden på Spotify? Nej det kan du inte, men med 1000 fans som följer dig på Instagram kan du definitivt det!

Känner du att du skulle vilja ha hjälp med det här, tveka inte att höra av dig!

Lämna en kommentar