It’s all ’bout the money
När jag visar intresserade artister mitt avtal är det framför allt två saker som ofta ifrågasätts, och jag tänkte gå igenom dem i det här inlägget, eftersom det är helt relevant och korrekt att ifrågasätta just de här två sakerna. Ibland ifrågasätts något annat, men då handlar det oftast om okunskap från artisten.
90% är väldigt mycket
Mitt avtal säger att jag tar 90% av streamingintäkterna, och det är mycket riktigt en väldigt stor del. Tillsammans med klausulen som säger att jag inte betalar ut mindre än 500kr gör det att du behöver tjäna in minst 5000kr innan du får något alls, och det innebär ca 250 000 streams. Och det förutsätter att vi inte har några utgifter på din musik, eftersom omkostnaderna dras av innan du får något.
En viktig detalj när det kommer till omkostnaderna är att de dras innan vi delar på pengarna. Du behöver alltså inte betala alla omkostnader från din andel, vilket är väldigt vanligt i avtal där man kanske får 50% av intäkterna istället.
Den som ifrågasätter intäktsfördelningen har också ofta en övertro på sin musik. En artist som skrapat ihop 5000 streams har totalt fått in ca 100 kronor. Om samarbetet med skivbolaget gör att artisten får 50 000 streams istället så är artistens andel fortfarande ca 100 kronor. Så här behöver man värdera om man vill ha lite pengar för få streams, eller lite pengar för rätt många streams.
Är det viktigt för dig att ha hela kakan, då ska du inte samarbeta med något skivbolag. Om du hellre tar en liten bit av en större kaka, då är ett samarbete vettigt. Det här gäller inte bara CRS Records, utan alla skivbolag.
Kan jag inte göra det här själv?
Jo, det kan du absolut. Den här bloggen är dessutom full av tips på hur du kan göra det. Men bara för att du kan göra något själv är det inte säkert att du ska göra det. Exempel på saker som du kan göra, men antagligen inte gör: syr dina egna kläder, bakar din egen pasta, servar bilen, utbildar dina barn mm.
Ja, du kanske gör något av dem, det är ändå saker som inte är helt ovanligt att man gör själv, men majoriteten av oss gör dem inte. Av olika anledningar förstås, det kan handla om tid, det kan handla om att ha rätt utrustning, det kan handla om att vi inte har lust osv. Det är precis samma med marknadsföringen av din musik.
Om du har tid och lust kan du absolut lära dig att marknadsföra din musik helt på egen hand. Som skivbolag har jag lite försprång eftersom jag har etablerade kanaler, men det är absolut något du kan bygga upp själv. Jag rekommenderar dig verkligen att göra det även om du samarbetar med ett skivbolag, för resultatet av att jobba på två fronter är svårslaget.
Så mitt bästa tips för den som verkligen vill nå ut med sin musik är absolut att samarbeta med ett skivbolag, eller någon annan som kan marknadsföring, men att ändå jobba parallellt med sin egen marknadsföring. Det kommer absolut ge allra bäst resultat.
Kan jag inte bara köpa promotion av dig?
Jag har länge sagt nej på den, eftersom marknadsföring är ett långsiktigt och ihärdigt arbete, och när du vill köpa en punktinsats av mig så kommer det inte vara lönsamt.
Nu har jag dock ändrat mig, du kan absolut köpa promotion av mig. Jag hävdar dock fortfarande att det inte kommer vara värt det med en punktinsats, utan vi behöver lägga upp en långsiktig plan. Att genomföra den här långsiktiga planen kommer kosta väldigt mycket pengar, och det kommer ta lång tid att tjäna in det.
Jag försöker jobba på det här sättet med mina artister, och när man är en del av CRS Records ingår det liksom i dealen. Därför rekommenderar jag alltid ett samarbete, men kommer inte längre att säga nej till att sälja promotion.
Dela gärna med dig av dina tankar i en kommentar.