Hur växer jag på sociala medier?

Photo by Akil Mazumder

Att växa på sociala medier är inte speciellt svårt, men det kräver rätt mycket fokuserat arbete för att göra det bra. Eller tur, det går att växa med tur också, men det är lite svårare att kontrollera. Jag rekommenderar verkligen inte att du förlitar dig på tur för att växa.

Du behöver förstå två saker.

Yes, två saker, det är allt. Det är dessutom ganska enkla saker du behöver förstå, till skillnad från dubbelspaltsexperimentet eller millennieproblemen (länkar för er nördar där ute).

Du behöver förstå algoritmerna, och du behöver förstå din målgrupp. En väldigt bra detalj är att du inte behöver förstå dem på djupet, utan bara ytligt. Den ena kan jag dessutom hjälpa till med en förklaring.

Hur fungerar algoritmerna

Algoritmerna finns där för plattformens bästa, det är egentligen det enda du behöver förstå. Det innehåll som presterar bäst, för plattformen, kommer att få extra exponering, medans annat innehåll försvinner i mängden.

Men vad är egentligen bäst för plattformen? Alla sociala plattformar vill ha alla sina användare aktiva så mycket som möjligt, det är precis det algoritmen ska hjälpa till med. Det betyder att om ditt inlägg är ett sådant som användare stannar upp vid, gillar eller kommenterar, bokmärker eller delar, då flaggas det som ett bra inlägg. Om det är ett inlägg som scrollas förbi är det sämre, och om ditt inlägg (gud förbjude) får användare att lämna appen, då är det riktigt dåligt.

Det finns enkla tips att följa för att skapa innehåll som presterar bra. Här är några:

  • Ha en tydlig hook, dvs något som får användaren att stanna upp.
  • Länka inte bort från plattformen i inlägget.
  • Ställ en fråga.
  • Våga väcka känslor.
  • Ha en tydlig Call-to-Action, dvs säg åt användaren att göra något. Bara en sak.

Det är inte bara dina egna inlägg som kan hjälpa dig, du kan också lämna insiktsfulla och hjälpsamma kommentarer på andras inlägg.

Förstå målgruppen

Målgruppen är ju svårare för mig att hjälpa dig med, eftersom den är olika för alla. Men du behöver förstå vad det är din målgrupp vill ha av dig. Du måste dela innehåll för dem.

Hur du ska uttrycka dig, både i färg och form, och i ord, skiljer sig mycket om du gör Epa-dunk, med en målgrupp i nedre tonåren, eller om du gör musik som passar bättre på en rökig jazz-klubb. En sak som målgrupperna ändå har gemensamt är att de antagligen vill relatera till dig och din musik.

Genom att förstå målgruppen kan du bättre förstå vilka plattformar du behöver finnas på, hur du ska uttrycka dig, vilket innehåll du ska dela, när du ska posta och hur ofta. Prova dig fram, och analysera resultaten, för att hitta rätt.

En grej till…

När dina inlägg börjar få vingar, så kommer det komma användare till din profil. Se till att din profil talar om vem du är och vad användaren kan vänta sig av dig.

Tycker du att det här var användbart, då vill jag gärna veta det. Lämna en kommentar, så blir jag glad.

Lämna en kommentar