Hur får jag fler att lyssna på min musik?

Photo by Jorge Fakhouri Filho from Pexels

Frågan i rubriken är nog den vanligaste bland musiker som inte är etablerade. Det är definitivt den frågan som är anledningen till att de flesta hör av sig till mig. Men hur får jag fler att lyssna på min musik?

Till att börja med skulle jag säga att du ställer fel fråga. Eller, det är väl inte fel fråga, det är bara inte dags för den ännu. Innan du börjar fundera över hur behöver du svara på ett par andra frågor.

Vem ska lyssna på min musik?

Det är den första frågan du ska svara på, och det första misstaget väldigt många gör är att svara alla på den frågan. Jag fattar att det är det du vill, men det är fel svar. Försöker du nå alla kommer du inte att nå någon. Du behöver definiera din målgrupp bättre. Vem är det som lyssnar på din musik? Ålder, kön, bostadsort, yrke, civilstånd, inkomst? Försök vara så specifik som möjligt, det gör det hela lättare. Titta på Basse Bonnläpp till exempel, han gör rock’n’roll för raggare. Eller Jessica Bohlin, som verkar spelas i varenda lastbil i hela Sverige.

När ska man lyssna på din musik?

Ännu en fråga som behöver besvaras innan vi kan gå vidare. Och än en gång förstår jag att du vill att man alltid ska lyssna på din musik, men än en gång är det fel svar, av samma anledning som ovan. För de allra flesta är det inte samma musik man lyssnar på när man dammsuger, när man har förfest, när man äter helg-brunch, när man pendlar, när man lyfter skivstången, när man joggar, på jobbet, på yogan eller när man har vuxenmys. Försök identifiera när din musik passar bäst. I exemplet med Basse så är det ju i raggarbilen musiken “hör hemma”, och Jessicas musik spelas ofta i lastbilar. Det är där de ska leta efter lyssnare, även om nån säker kör yoga till Jessica eller dammsuger till Basse.

Varför ska man lyssna på din musik?

Det här är en svår fråga, för många musiker/artister vill gärna svara att man ska lyssna för att den är bra. Väldigt ofta stämmer det, musiken är väldigt bra. Men det finns otroligt mycket bra musik att lyssna på, varför ska jag lyssna på din musik, som jag inte känner till, istället för att lyssna på gamla trygga Thåström, som jag ju vet är bra? Det är en väldigt svår fråga, jag vet det. Men kan du svara på den så kommer det gå mycket lättare att få fler att lyssna på din musik. Anledningarna kan vara lite vad som helst, från “gillar du AC/DC kommer du gilla det här” till “den är perfekt att skriksjunga när man kör bil fort” eller “den får dig att lyfta 10% tyngre”. Det kan definitivt hänga ihop med de två första, vem och när.

Hur får jag fler att lyssna på min musik?

Nu när du har svaren på vem, när och varför är det mycket lättare att lista ut hur du får fler att lyssna på din musik. Du behöver hitta var dina lyssnare finns, och tala om för dem när de ska lyssna och varför. Det här kan du göra otroligt effektivt med annonser i sociala medier, eller kanske genom att gå med i nån Facebook-grupp. Din målgrupp kanske läser de där lapparna man sätter upp innanför dörren på konsum, eller hänger i hundparken. Försök rikta ditt innehåll bättre till din målgrupp, och ge dem alla anledningar att lyssna.

När du listat ut vem, när och varför så lämna en kommentar här nedan, och lägg med en länk till din Spotify-profil.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar