Bildkälla: https://pxhere.com/en/photo/1427909

Hårda ord, jag vet, men det behöver sägas. Anledningen till att du inte lyckats bättre är att du är för lat. För bekväm för att göra det där lilla extra som krävs.

Du gör bara jobbet lite halvhjärtat, istället för att köra ända in i kaklet, och då blir även resultatet lite halvdant. Du kanske tycker att du har gjort allt, du skrev ju ett inlägg på facebook när du hade släppt den senaste singeln.

Om du menar allvar, då skriver du inte bara ett inlägg på facebook när singeln är släppt, du skickar sms till varenda nummer du har i din telefonbok, med en länk, och talar om att du skulle bli väldigt glad om mottagaren skulle lyssna på låten, och gärna ge feedback.

Men det som de flesta glömmer, det är det ihärdiga arbetet mellan släppen. Dina fans är som vänner, som behöver kärlek, och det är ditt jobb att ge dem det. Därför kan du inte bara dyka upp när du släppt något, och kräva att de ska lyssna. Du måste ge dem vad de behöver, hela tiden.

Sociala medier är inte en plattform för dig att marknadsföra din musik, det är en plattform för att komma närmare dina fans. Se därför till att interagera med dem så mycket du kan. Gilla och kommentera deras inlägg, precis som du hoppas att de ska göra med dina. Men dela också med dig av ditt liv, din vardag. Det finns många där ute som är nyfikna på mer än bara musiken.

Jag älskar liknelsen som jämför sociala medier med en fest, och det är inte din fest, utan en stor fest med många gäster. Om du stormar in där och vrålar om att du har släppt ny musik lär du knappast bli populär, utan det rimliga att göra är att lyssna mycket, svara på vad andra säger och lär känna andra människor.

När du lärt känna en människa kanske den undrar vad du gör när du inte är på fest, och då är ju ett bra läge att nämna att du är musiker. Här kommer garanterat en följdfråga om var man kan höra dig, och plötsligt har du en lyssnare. Fortsätt vara vänlig mot den här personen, och den blir snart ett fan.

Det är ett hårt jobb, som kräver väldigt mycket tid, men om du på riktigt har ambitioner att lyckas så behöver du synas. Det är klart att det finns andra sätt än sociala medier, men sociala medier är tillgängliga för alla, och kostar inga pengar att använda, varför de blir en naturlig plattform för den som vill bygga nätverk.

Dela gärna med dig av dina tankar kring att bygga nätverk i sociala medier, och berätta gärna hur vi hittar dig, så vi kan nätverka med varandra. Kommenterar gör man här nedanför.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar