Delad glädje är dubbel glädje
Jag är osäker på om du som läser det här är gammal nog att komma ihåg Televerkets gamla reklam-slogan, men jag tyckte den passade bra som rubrik till det här inlägget.
Jag tänkte skriva lite om samarbeten, eftersom det kan vara ett fantastiskt sätt att bygga relationer, att höja kvaliteten på musiken och att nå ut till nya målgrupper. De allra flesta vill väl göra det tänker jag.
Bygga relationer
När du samarbetar med någon får ni ju per automatik en relation till varandra, men det stannar inte där. När du söker människor att samarbeta med bygger du också relationer. Du gör research, kontaktar människor, presenterar dig, lära känna varandra. Oavsett om det blir ett samarbete eller inte just dem är gången, så har du skapat en relation med en annan person.
Det kanske blir läge för ett samarbete en annan gång, eller ett läge att ha ett gig tillsammans. Man vet aldrig vad en ny relation för med sig.
Höja kvaliteten på musiken
Ett samarbete med rätt person kan vara extremt utvecklande för båda parter, och det kan ge nya idéer och infallsvinklar som tar det kreativa till en ny nivå. Med en öppen och ärlig relation där man vågar framföra kritik, och där man kan ta till sig kritiken, kommer man definitivt lyfta varandra, och pusha varandra utanför sin bekvämlighetszon för att skapa något nytt.
Det är viktigt att komma ihåg att det måste vara personer som funkar tillsammans, så kritiken inte blir nedbrytande. Det vinner ingen på, så märker du att ett samarbete är på väg åt det hållet, avsluta det så fort det går.
Nå nya målgrupper
När du ger ut musik tillsammans med en annan artist, så kommer ni antagligen båda att marknadsföra den, och era fans kommer upptäcka den andra. Det här kan ge otroligt bra spridning på låten, om era respektive målgrupper tar till sig den andra. En artist som är helt fantastisk på detta är Ed Sheeran.
Att det blir succé är inte alls självklart, vi minns ju samarbetet mellan Metallica och Lou Reed som resulterade i albumet Lulu, ett album som ratades av både Metallicas och Lou Reeds fans.
Det absolut viktigaste när det gäller samarbeten är att ni trivs med att jobba ihop, och att ni är nöjda med resultatet. Vad andra tycker är faktiskt helt sekundärt.