wood typography connection computer
Photo by Brett Jordan on Pexels.com

Du kämpar på med din musik, utan att riktigt slå igenom. Du får inte riktigt så många lyssnare du tycker att din musik förtjänar, och du vet inte riktigt vad det kan bero på. Kanske funderar du på om du verkligen passar för det här, kanske är det dags att ge upp?

Kanske har dina nära och kära börjat tröttna på att du alltid tvingar dem att lyssna på din musik, och att du tjatar om att du förtjänar fler lyssnare. De kanske till och med börjar ifrågasätta att du lägger så mycket tid, och antagligen pengar, på musiken, när du borde inse att du aldrig kommer bli något?

Jag vet inte vem du är som läser detta, och det kan såklart vara så att du är dålig och borde ge upp. Troligtvis är det dock inte så. Troligen är det bara så att din publik inte vet om att du finns. Har du funderat över hur din målgrupp ser ut? Vem, eller förhoppningsvis vilka, är det som skulle uppskatta din musik?

Erfarenheten säger mig att de flesta anser att deras musik passar alla, och på sikt kanske det faktiskt är så att din musik blir folklig och går hem hos alla, men hur ska du göra för att faktiskt nå en publik? Du behöver identifiera en mindre målgrupp, som du faktiskt kan bearbeta.

När du har identifierat din avgränsade målgrupp behöver du lista ut var de samlas, har de en facebookgrupp, en hashtag på Twitter eller använder de amatörradio? Oavsett vilket behöver du få din musik synlig där de tittar.

Fortsätt att göra musik, och fortsätt att försöka få den i öronen på de som faktiskt kommer uppskatta den. Ignorera alla andra, de som tror att du inte är bra nog, eller de som inte gillar din musik. Den som inte gillar din musik är helt enkelt inte din målgrupp.

Det finns en målgrupp för nästan allt, men den kan vara lite svår att hitta. Ge inte upp, och kom ihåg att det absolut inte räcker med bra musik. Du måste sätta den i händerna på din målgrupp.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar