Behöver jag ett skivbolag?
Det korta svaret är nej, du behöver inget skivbolag! Men eftersom jag driver ett skivbolag så tänkte jag ändå berätta lite om fördelarna med att vara ansluten till ett skivbolag. Det här gäller mindre skivbolag, i stil med det här. Helt annat gäller om du skulle vara ansluten till nån av de riktigt stora skivbolagen.
Förr i tiden behövde du verkligen ett skivbolag för att komma ut med din musik. Studiotid kostade väldigt mycket pengar, och sen måste man producera en fysisk skiva, och distribuera den till butiker där kunderna kunde köpa den. Det krävdes också betalda annonser i tidningar och på TV för att kunderna skulle veta att den var släppt. Att släppa en skiva kostade hundratusentals kronor, kanske miljoner.
Idag kan du bygga din hemmastudio för hundralappar, eller säg ett par tusenlappar för att vara säkra på att du får okej grejer. Du spelar in själv, och för nån hundralapp om året får du ut musiken på Spotify. Sen postar du en Facebook-status och lyssnarna börjar komma. Så vad ska du med ett skivbolag till?
Kan skivbolaget verkligen göra något som jag inte kan göra själv? Det ärliga svaret på det är både ja och nej. Det mesta jag gör skulle du kunna göra själv, helt klart, men jag tänkte börja med två saker som du får väldigt svårt att göra på egen hand.
För det första, att vara ansluten till ett skivbolag är en typ av kvalitetsstämpel. Det ger en tyngd, när du skriver på bandets Facebook-sida om skivkontraktet, och det kanske gör att det blir lite lättare att få kontakt med media, och lite lättare att få bokningar.
Det andra är att jag kan dra nytta av att jag marknadsför flera artister, och få lite hjälp att hitta rätt målgrupper. Jag kan till exempel gissa att den som gillar Göran Jans kanske också gillar Nästan Ågrens, eller den som gillar Hinken kanske gillar Dick Lundberg, eller den som gillar Emma Lindgren kanske kommer gilla Jenny Sundström.
I övrigt är det mesta jag gör sådant du kan göra själv. Det finns ett par tunga argument för att ändå låta ett skivbolag (mig) hjälpa dig. Det första är att jag hela tiden optimerar processer, blir bättre, bygger ut nätverk och försöker synas. Jag postar två inlägg i veckan här på bloggen, jag skickar ett nyhetsbrev varje vecka, jag försöker posta på Instagram, Facebook och Twitter dagligen, och håller på att planera för att få igång min Youtube-kanal. Därför vill jag gärna tro att jag marknadsför bättre än vad du gör.
Det andra tunga argumentet är att du borde fokusera på din musik. Skriv nya låtar, spela in dem, öva på ditt/dina instrument, jaga gig och spela dem. Du har helt enkelt saker för dig som du borde fokusera på, och inte låta dig distraheras av saker runt omkring.
Vad är dina tankar? Lämna gärna en kommentar här nedanför. Och glöm för all del inte att prenumerera på nyhetsbrevet.