Använd referensspår
Du som mixar musik har säkert hört hundratals gånger hur viktigt det är att använda referensspår när du mixar din musik, och det är inget jag tänker säga mot, verkligen inte. Att jämföra din mix med en låt du vet låter bra kan göra precis all skillnad i världen. Men hur tusan gör man egentligen?
Graham på Recording Revolution har en video om detta, där han går igenom steg för steg hur du kan göra. Jag tänker dela med mig av hans tips här, men också hans video. I fyra steg beskriver han hur du använder ett referensspår för att få din mix att fungera utanför din studio.
Först och främst ska du hitta (minst) en låt som låter så lika hur du vill att din låt ska låta som möjligt. Eftersom tanken är att du ska jämföra, och anpassa din mix för att låta mer lik referensspåret är det viktigt att referensspåret låter som du vill att din låt ska göra.
Glöm inte att du kan prenumerera på mitt nyhetsbrev, för att få den här typen av tips, och mycket annat, direkt i din mejlkorg. Prenumerera genom att använda formuläret.
Det är en fördel om du kan få tag på ditt referensspår som en ljudfil, och få in den i din DAW (Digital Audio Workstation, studioprogramvaran alltså). Där kan du enkelt växla fram och tillbaka mellan referensspåret och din mix genom att spela referensspåret solo, eller tysta det med mute. Du kan också justera ljudnivån på referensspåret, för det är viktigt för en rättvis jämförelse att ljudnivån är ungefär samma på din mix som på referensspåret.
Sedan föreslår Graham att du börjar med att jämföra det låga registret, bastonerna. För mig som främst gör rockmusik handlar detta om basen, och baskaggen. Det kan också handla om några syntar med djupa toner. Jämför hur högt de låter, vilka frekvenser de ligger i. Justera dina för att för att efterlikna, och försök att ignorera resten av mixen.
Fortsätt sedan med de höga tonerna, här kan det handla om sång och gitarrer, till exempel. Fortfarande är det viktiga här ljudnivå och frekvenser. Jämför och justera för att få det att låta liknande. Du vill att det ska sticka ut på ungefär samma frekvenser, och runda av på ungefär samma.
Tredje steget är baskaggen och virveltrumman. Precis som med de tidigare stegen handlar det om att få dem att låta snarlika (inte att förväxla med snaredrum) referensspåret vad gäller ljudnivå. Här är det också en bra idé att jämföra hur de låter. Graham har lite tips kring det, jag rekommenderar att du ser videon.
Sista steget är sången, jämför ljudnivå och frekvenser på sången. Du kan också, om du vill, jämföra rumseffekter, som Reverb och Delay. Samma sak här, du vill komma nära referensspåret, det är dock viktigt att komma ihåg att målet inte är att det ska låta exakt lika, utan du ska bara komma närmare.
Nu när du har gått igenom alla fyra stegen har du en mix som låter mer lik ditt professionella referensspår, och du kan känna dig ganska trygg i att din mix inte bara kommer att låta bra i din studio, utan även på ljudanläggningar ute i världen, oavsett om det är dyra hifi-anläggningar, en bilstereo (vi vet att bilen är krävande), billiga datorhögtalare, en mobiltelefon, eller vad det nu kan tänkas vara. Du vet det eftersom du vet att ditt referensspår låter bra överallt, och eftersom din låt har fått en liknande ljudbild är sannolikheten stor att även din låt kommer låta bra.
Det är dock viktigt att påpeka, och Graham gör det i videon också, du kan inte rädda en dålig mix med den här tekniken. Det här gör du för att ta din redan fantastiska mix och anpassa den för ett liv utanför studion.
Den här videon (och såklart mitt blogginlägg) tycker jag ger några riktigt bra och handfasta tips på hur man kan jobba med referensspår. Jag har inte haft en bra strategi för det tidigare, och nu känns det mycket bättre.
Har du använt referensspår tidigare, och har du isåfall haft en strategi för det? Lämna en kommentar här nedanför.