90%, är du inte klok?

Photo by Pixabay

Det är en ganska vanlig reaktion jag får när jag berättar att skivbolaget tänker ta 90% av intäkterna, och jag har full förståelse för att det låter helt världsfrånvänt, och därför tänkte jag förklara lite närmare varför det är helt rimligt. Jag tänker också berätta några andra anledningar till varför just mitt avtal är väldigt fördelaktigt för dig som artist.

Bara streamingen

Jag tar förvisso 90%, men bara av streamingintäkterna. Du har säkert koll på att streamingintäkterna är extremt låga, och därför blir det också väldigt lite pengar vi ska dela på. Den senaste artisten som tyckte 90% var för mycket har i dagsläget ca 3000 streams totalt, vilket motsvarar nånstans mellan 50 och 100 kronor. Min del av det blir alltså i bästa fall 90kr, vilket jag absolut tycker är dåligt betalt för mina tjänster.

Sen kommer ju argumentet att man kommer växa, och absolut är ju min målsättning att artisterna jag signar ska växa, det är ju liksom min uppgift. Säg att jag tar det här bandet till typ 300 000 streams, då är det plötsligt min andel upp till 9000kr, det är ju jättemycket pengar. Det är det, men det är också rätt mycket jobb som krävs för att gå från 3000 streams till 300 000 streams. Dessutom har ju Du plötsligt 1000kr istället för de 100 du hade utan min hjälp.

Andra inkomstkällor ökar

Som artist med 3000 streams på Spotify är din publik dina närmaste, och även om de säkert köper en t-shirt och går på ditt gig på den lokala puben är det svårt att faktiskt dra in några pengar. När du har 300 000 streams däremot är det mycket lättare att kapitalisera på andra sätt. De pengarna jag tog av streamingen motsvarar till exempel 50 personer som betalar 100kr för att se er live, och hälften av dem köper en t-shirt, ungefär.

Jag gör faktiskt något för pengarna

Det är liksom inte så att jag tar 90% av intäkterna utan att göra något. Det finns ju ett stort incitament för mig att se till att du får så många streams som möjligt, det är så jag får in några pengar. Jag lägger ganska mycket tid och energi, och en del pengar, på att marknadsföra mina artister, och stötta dem på bästa sätt, för att de ska nå en så stor publik som möjligt.

En intressant notering

En väldigt intressant detalj jag har noterat när det gäller hur artister reagerar på mitt avtal är att de som tidigare haft med skivbolag att göra tycker att det är helt rimligt. Artister som är nya i branschen, och antingen inte har någon musik ute alls, eller har ett fåtal släpp med mycket få streams däremot tycker att jag tar hutlöst betalt. Det gör ju att jag är rätt trygg i att det inte är mitt avtal det är fel på, men det betyder ju också att det här inlägget behövs, för att förtydliga.

Du äger musiken

En väldigt viktig detalj i mitt avtal är att Du äger musiken. Mitt avtal ger mig en exklusiv rätt att distribuera musiken till streamingtjänster, så länge avtalet gäller. Det är väldigt vanligt i branschen att artister tvingas eller övertalas (eller luras) överlåta musiken till bolagen. Det finns såklart en poäng med det, men det kan ju verkligen ställa till det för artisterna. Var det inte Taylor Swift som inte fick framföra sina låtar live efter att hon hade brutit med sitt skivbolag (som fick henne att skriva på när hon var typ 14). Jag vill inte vara den, så Du äger din musik.

Enkelt att avsluta samarbetet

Av samma anledning är det väldigt viktigt för mig att mina artister kan avsluta samarbetet, utan krångel. Jag kör avtalet på ett år, med automatisk förlängning om man inte säger upp. Det är för att få någon slags långsiktighet i arbetet, jag jobbar liksom inte med bottade spellistor och tveksamma quickfix, utan jag jobbar långsiktigt för att stärka artisters varumärke. Men om en artist väljer att avsluta samarbetet av någon anledning, så är det problemfritt, och man får tillbaka rätten att distribuera sin musik.

Det finns också en punkt som säger att om skivbolaget går i konkurs så bryts avtalet. Det kan låta som en löjlig grej, men jag har sett exempel på artister som spelat in album under avtal med bolag som gått i konkurs, och artisten därför inte fick ge ut albumet.

Sammanfattning

Så, jag gör en hel del för pengarna och det borde absolut vara värt det. Etablerade artister tycker inte att det är några konstigheter, och jag har punkter i mitt avtal som är där för att skydda dig.

Förutom att förklara en del kring mitt avtal kan du använda detta för att kolla avtal med andra bolag, så du inte går i någon tråkig fälla. Hoppas det var till hjälp, och vill du prata mer om eventuellt samarbete, fyll i formuläret här

Lämna en kommentar