100 000 nya låtar om dagen
Nu har vi passerat den magiska gränsen ett hundra tusen nya låtar om dagen på Spotify, och det är ju fantastiskt roligt att det släpps så mycket ny musik. Det här är naturligtvis en effekt av att det är mycket lättare att spela in musik idag, än det var förr, och att det är betydligt billigare att göra sin musik tillgänglig.
Det här betyder också att det är ännu svårare att sticka ut och nå nya lyssnare. Att släppa bra musik räcker inte på långa vägar, utan marknadsföringen blir viktigare och viktigare. Missförstå mig inte här nu, bra musik är ju grunden till allt, har du inte bra musik är marknadsföring meningslöst. Men för att någon ska lyssna på just din låt, bland hundra tusen andra, är du beroende av marknadsföring och algoritmer.
Marknadsföringen hjälper dig nå algoritmerna, här nedanför är ett diagram som visar hur det ser ut när man släppt en låt, marknadsfört den bra, och sedan kickar algoritmerna in. Vi ser den typiska puckeln i samband med släpp, och hur det avtar, för att sedan, när algoritmen kickar in, skjuta i höjden ordentligt.
Det kan vara värt att tillägga att förutom en bra låt och ihärdig marknadsföring så krävs det en gnutta tur. Ju bättre låt och marknadsföring är, desto mindre behöver du förlita dig på turen. Och kom för allt i världen ihåg att när detta händer är det absolut inte läge att luta sig tillbaka och vara nöjd. Nej nu är det läge att jobba hårt för att fortsätta visa algoritmerna att du förtjänar detta. Det är också viktigt att uppdatera sin Spotify-profil, och se till att dina sociala medier ser bra ut. De som faktiskt tar sig från Spotify till Instagram vill du nämligen locka att följa dig.
Hur du spelar dina kort i det här läget avgör hur snabbt kurvan vänder neråt igen, och hur långt ner den kommer gå. Att redan ha planerat nästa release är alltid bra. Det är också när kurvan börjar vända neråt (för det kommer den göra) som det är en bra idé att släppa en musikvideo.
Jag skulle kunna skriva hur långt som helst om detta, men vill du veta mer rekommenderar jag att du hör av dig. Använd formuläret nedan.