Hur ska jag få fler att lyssna på mig?

Photo by Тамара Левченко

Det här är väl den frågan de flesta artister ställer sig, och vad de flesta som kontaktar mig vill ha hjälp med. Anledningen är att det är väldigt svårt, med över 100 000 nya låtar om dagen är det kanske svårare än någonsin att bryta igenom och nå ut med sin musik.

Musiken måste vara tillräckligt bra

Det går absolut att få lyssnare utan att ha bra musik, allt går att sälja med mördande reklam sa ju Ulf Peder Olrog redan 1948 i klassikern Konserverad gröt. Men du vill ju ha lyssnare som återkommer, som blir fans, och då måste musiken vara tillräckligt bra. Du vill antagligen trigga algoritmer också, dvs få streamingtjänsterna att förstå att din musik är bra och det här är något som är svårt för många.

Tittar jag på It’s Hits Sweden just nu, med de 50 största hitsen just nu i Sverige, så kan vi se att låtarna är kortare än du tror. Många är under tre minuter, och det är bara Drake, Tove Lo och Newkid som har låtar över 3:50, och har man gjort sig ett namn på samma sätt som de har, då gäller inte reglerna längre.

Introt är kort, först på plats 11 i listan hittar vi Rymdpojken – för oss, som har ett intro på över 15 sekunder. De flesta låtar kör igång inom tio sekunder. Min erfarenhet av all musik jag lyssnar på i egenskap av skivbolagsdirektör är att de flesta gör alldeles för långa intron. Inte ovanligt med 30 sekunder till en minut. Det ger lyssnarna alldeles för mycket tid att tröttna och byta låt.

Som gammal gitarrist älskar jag såklart ett maffigt gitarrsolo, men dagens kids byter låt. Du får gömma gitarrsolot någonstans under låten helt enkelt, kanske kan det förstärka en refräng eller nåt?

Så, nu är din låt runt 2 minuter och 30 sekunder, den börjar med en hook, och det händer något för att hålla lyssnaren intresserad hela tiden. Den är naturligtvis svängig, välspelad och fantastiskt mixad. Då har du grunden för att få fler att lyssna på dig. Men det här räcker ju inte på långa vägar.

Din profil

Ett stort ämne, men din profil måste vara tilltalande och intressant. Både på streamingtjänsterna och på sociala medier, allt hänger nämligen ihop. Ta hjälp av en fotograf och ta nya profilbilder, använd gärna samma profilbild överallt. Kom ihåg att det inte bara är ett bra foto som behövs, det behövs ett bra motiv också. Tänk igenom klädval, frisyr, smink och miljö. Ta inte bara en profilbild, du lägger ner mycket tid och pengar på det här fotograferingstillfället, så se till att ta bilder du kan använda i dina sociala medier, skicka till bloggar och press, och använda som omslagsbild också. Det gör att du får ett genomtänkt och sammanhängande uttryck. Se också till att filma, både klipp du direkt kan ha nytta av, men också behind the scenes, och generella klipp.

Uppdatera headerbilden på Facebook, på Spotify och på Youtube, du vill att man ska känna igen sig oavsett vilken plattform man är på. Du vet vilken livsmedelsbutik du ser på bild, utan att det tydligt framgår. Du vill att din profil ska fungera på samma sätt, det ska liksom märkas att det är du.

Det här gäller också saker du publicerar, oavsett om det är ny musik, en musikvideo, en bild, eller vad det nu är. Se till att det finns något som gör att man på en gång vet att det är du. Ett jättebra exempel är Aftonbladet och deras typsnitt, som gör att de kan sälja en peruk, med pannband där det står Heja Sverige, och ändå vet man på en gång att det är Aftonbladet.

Du behöver också posta saker på dina sociala medier som är intressant för dina fans. Det kan handla om dig som person, det kan handla om saker som gjort dig till den du är, det kan handla om din musik, det kan handla om i princip vad som helst. Dina fans vill veta, och det är ditt jobb att ge dem vad de vill ha. Du behöver hålla dem uppdaterade ofta, jag skulle säga att du bör posta minst en story om dagen, och ett par, tre inlägg i veckan, på Instagram till exempel. Dela med dig och bjud in.

Inget av det jag beskriver ovan ger dig egentligen fler lyssnare, det lägger bara grunden för att fånga upp och hålla kvar de lyssnare som faktiskt hittar dig. Det steget kommer vi till nu.

Locka till dig lyssnare

Det finns hur många sätt som helst, varför inte använda de bilder och videos du tog vid fotograferingstillfället för att skapa annonser? Ett tips kring annonser är att det är betydligt billigare med annonser där målet är att hålla användarna kvar på plattformen, alltså att följa dig, att se dina inlägg eller kontakta dig, till exempel. Personer som följer dig kan du ju komma i kontakt med igen också, medan personer du skickat direkt till Spotify är anonyma.

Därför rekommenderar jag i princip alltid att annonsera för att få följare på sociala medier. Sen kan du med hjälp av bra innehåll i dina flöden få dina följare att lyssna på din musik. Som sagt, tvärt om är nästan omöjligt, även om du har länkar till dina sociala medier i Spotify-profilen.

Som sagt, jag rekommenderar fokus på att locka fler att följa dina sociala medier, just för att du då relativt enkelt kan nå ut till dem. Och det finns otroligt många bra metoder för det. Här listar jag några.

  • Var genuin! Du ska inte följa, gilla, dela och kommentera bara för att det är bra för algoritmer, eller för att få följare. Du måste vara genuin. Det märks så himla tydligt när personer är falska, och det är ingen som gillar falska personer.
  • Var inte rädd att följa intressanta personer, det finns ingen vettig poäng i att följa få.
  • Var generös med både gilla, dela och kommentera, du vet ju att du själv uppskattar när andra gillar, delar och kommenterar ditt innehåll, och du kan vara säker på att andra gillar när du gör det.
  • Lämna genuina och värdefulla kommenterar, inte bara på andras inlägg, utan också på kommentarer till andras inlägg.
  • Svara alltid på kommentarer och meddelanden, och gör det på ett sätt så att den som kommenterat/skickat meddelande känner sig sett, värdefull och uppskattad.

Kommer jag att lyckas om jag gör allt det här?

Definitionen av lyckas är lite luddig, men om du gör allt det här kommer du med stor sannolikhet få fler som lyssnar på dig. Viktiga ingredienser är också tålamod och ihärdighet. En undersökning (som jag inte hittar källan till) menar att det i genomsnitt krävs 32 låtar innan man slår igenom. Jag misstänker att om du följer tipsen jag skrivit om ovanför så kan du göra det snabbare, men ge för allt i världen inte upp! Fortsätt kämpa, fortsätt skriva och spela in fantastiska låtar, fortsätt marknadsföra dig.

Och känner du att du vill ha hjälp på traven, lite mer personliga tips och vägledning, kanske hjälp att göra vissa av delarna, tveka inte att höra av dig.

Lämna en kommentar