Vi måste höja våra röster för att höras

Foto: Andrea Piacquadio

Jag hamnade i en diskussion om huruvida det är en bra produkt (låt i det här fallet) eller bra marknadsföring som är det viktigaste. Personen tog Taylor Swift som exempel och menade på att hennes musik är så pass bra att även om man tog bort all marknadsföring, all storytelling och allt hon (och hennes team) gör för att promota henne, så skulle hon ha hits. Och det är helt sant, men det beror inte främst på att hennes musik är så fantastisk (vilket den absolut är) utan att hon redan är en etablerad superstjärna.

För några år sedan släppte Eminem ett album helt oannonserat, och det blev en superhit. För Eminem var det ett marknadsföringsmässigt genidrag. Provar du samma sak lär det inte hända något. Eminem är, precis som Taylor Swift, en superstjärna med väldigt många hängivna fans, och när hans fans upptäcker att det finns en ny skiva, som inte annonserats är de liksom först på bollen och vill gärna tala om för alla andra vad de upptäckt. På det viset blir albumet viralt, och musiktidningar/-bloggar som missat albumet vill såklart hoppa på bollen och skriva om det.

Jag fick mail från Spotify for Artists härom dagen. Jag är fortfarande med i teamet för en artist som lämnat bolaget. Mailet berättade att grattis, det har gått en månad sedan ditt släpp, och du har fått nio (9) streams. Jag lovar att det inte är låten det är fel på, utan marknadsföringen.

Viktigt i olika faser

När du släpper musik är det extremt viktigt att din publik, och gärna fler än så, får veta att du släppt musik. Eftersom du inte är Taylor Swift eller Eminem (jag skulle bli förvånad om Taylor eller Marshall läser detta) behöver du tala om för alla att du släppt musik. Jag vet att du inte vill tjata på folk, men dela på dina sociala medier att du släppt musik. Skicka direktmeddelanden till de som du på riktigt tror (helst vet) gillar din musik och berätta att den nya låten är släppt. Hela marknadsföringsgrejen liksom, kör hårt, gå all in. Alla måste få veta. Det är det sätt som du har mest kontroll över, för att få människor att lyssna på din nya musik. Fram tills att en person lyssnar på din musik spelar det faktiskt ingen roll alls om den är bra eller inte.

När en person väl lyssnar på din musik, då är det otroligt viktigt att det är bra musik, och dessutom att det är musik som faller just den lyssnaren i smaken. Personer som lägger till dig i spellistor, lyssnar igen och kanske till och med delar din musik, kommer ge algoritmerna värdefull information som de kan använda för att hitta en större publik till dig. När du väl har en publik, då spelar marknadsföringen mindre roll.

Vill du komma över nio streams och dessutom hjälpa algoritmerna på traven, gör en spellista med din nya låt, och 30 andra låtar som liknar den, med en skaplig andel artister som är ungefär lika stora som du (följare och lyssnare per månad). Sprid den spellistan, och för all del lyssna på den själv själv (jag förutsätter att det här är musik du gillar). Algoritmerna kommer koppla ihop din låt med dessa andra låtar, och förhoppningsvis tipsa om din musik till de som är fans av de andra.

Har du budget för det, kör ut annonser i sociala medier och hänvisa till den här spellistan. Förutom att du får streams på din låt så matar du alltså algoritmerna med helt rätt information för att få spridning den vägen.

Lycka till

Lämna en kommentar