Bildkälla: https://www.needpix.com/photo/597846/business-collaboration-cooperation-female-people-teamwork-woman-women

När det gäller samarbeten mellan musiker som också är låtskrivare finns det nästan bara fördelar. Tillsammans kan man pusha och utmana varandra till att skriva bättre musik, och när den släpps kan man dra nytta av varandras publik för att nå ut till nya potentiella fans.

Är du musiker som skriver musik kan jag varmt rekommendera att hitta samarbeten. Ett tips är att tänka utanför boxen, hitta en annan musiker som normalt sett inte riktar sig till exakt samma publik. Det är såklart inte nödvändigt, det finns gott om exempel på lyckade samarbeten mellan artister som normalt sett riktar sig till samma publik.

En annan grej att tänka på när du sträcker ut din hand till en annan musiker, och frågar om ett samarbete skulle vara intressant, är att du väder dig till någon som har ungefär lika stor publik. På så vis har båda ungefär lika mycket att vinna på samarbetet, och sannolikheten att den andra musikern är intresserad blir större.

Jag menar, det vore skitkul att ta ta min punk till Drake för ett samarbete, men jag tror han skulle vara måttligt intresserad av att nå ut till mina 28 lyssnare per månad. Jag skulle däremot ha väldigt stor nytta av hans nästan 50 miljoner lyssnare per månad.

Något man behöver tänka på är ju hur eventuella pengar ska fördelas. Om jag samarbetar med någon som har ungefär lika många streams som jag så är det kanske inte så noga, men skulle jag samarbeta med Drake blir det plötsligt rätt så viktigt. Kom ihåg att det är viktigt att få rätt både vad gäller STIM och streaming.

Vem är det då egentligen som inte vinner på samarbeten? Dels passar det ju inte alla att samarbeta, och det finns absolut en risk i att samarbeta med fel personer. Fel personer menar jag främst personer man inte klickar med, men också personer som utnyttjar en. I exemplet med mig och Drake har jag också svårt att se hur Drake egentligen vinner något på samarbetet.

Samarbeten kan kräva både tid och energi, så var försiktig. Se till att prova dig fram med olika samarbeten så du hittar något som fungerar. Avbryt samarbeten som visar sig vara tids- eller energitjuvar. Rätt samarbeten ger både energi och bättre resultat. Det ska vara roligt på vägen, och det ska gynna alla inblandade parter.

Jag vill gärna veta mer om vilka samarbeten Du har gjort, och om det varit lyckat eller misslyckat. Lämna en kommentar här nedanför.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar