Jag söker väldigt sällan artister, av den enkla anledningen att artister som inte själva börjat fundera på om de kan vara hjälpta av ett skivbolag är väldigt svåra att övertyga om vitsen med det. När artister väl insett att de kan vara hjälpta av det, är det lättare. Däremot händer det då och då att de drar öronen åt sig när jag vill ha en betydande del av streamingintäkterna (mina artister har lite olika men 80-100% brukar det vara), så därför tänkte jag skriva lite om varför jag gör det, och vad vinsten för artisterna är.

Det första vi ska reda ut är att jag bara tar av utbetalningarna från streamingtjänsterna, inte från Stim, inte från gig, inte från din merch eller din skivförsäljning (såvida jag inte investerat i din merch eller dina skivor), och en stream ger i genomsnitt runt två öre.

Titta på den vänstra delen av bilden, där alla låtar har under 1000 streams. Så ser det ofta ut för artister som kommer till mig. De kanske har någon över 1000, eller i vissa fall lite mer, men generellt sett är det ganska få streams. Om du till exempel har ett konto på Distrokid betalar du $20 per år för att få ge ut din musik. För att få tillbaka pengarna behöver du alltså i runda slängar tio tusen streams. Har du färre streams än så tjänar du alltså på att låta mig ta all ersättning från streamingen, eftersom jag inte tar betalt av dig, utan drar av det på dina kommande intäkter (om det ens blir en kostnad, det beror lite på).

Sen är ju syftet med vårt samarbete att det ska resultera i fler streams, och då kommer du ju tjäna ännu mer. Även om vi har ett avtal som ger mig 100% av streamingen, så har du ändå kvar Stim (du är väl med i Stim?!) som ska ge ungefär ett öre per stream, och med fler streams kommer du att få lättare att få betalt för gig och du kommer få lättare att sälja merch, och allt det tjänar du ju pengar på.

Vi tänker oss att jag tar 90% av dina streamingintäkter, och så får du ihop 100.000 streams, vilket alltså ger ca 2000kr från streaming (200kr till dig), 1000kr från Stim och ett gig där du får 8000kr. Det är alltså 9200kr till dig, och 1800kr till mig.

Hade du istället gjort det själv hade du kanske fått 10000 streams (går jämt upp på Distrokid) och 100kr från Stim (de betalar inte ut mindre än 500 har jag för mig) och du får gratis öl för att spela på det lokala haket. Inget fel på gratis öl, men frågan är om det inte hade varit mer lönsamt att ge bort en del av streamingintäkterna till mig.

Som du kanske förstår på siffrorna så är det inte speciellt mycket pengar till mig, vilket också betyder att jag inte har möjlighet att lägga så mycket pengar på marknadsföring. Min tid är också begränsad eftersom jag är beroende av ett dagtidsjobb för att försörja mig, och jag driver en webbyrå som täcker förlusterna i skivbolaget, men jag försöker jobba effektivt och också hjälpa mina artister i hur de kan arbeta strategiskt och effektivt för att få fler att upptäcka och uppskatta musiken.

Med det sagt så lovar jag inga resultat, utan bra musik är det väldigt svårt att nå framgångar, och samtidigt kan man (iallafall inte som liten artist) förlita sig på att ett skivbolag ska sköta hela marknadsföringen, man behöver göra en del själv också, men där hjälper jag såklart till.

En sak jag hjälper till med är att göra promo-videos inför släpp, dessa samlar jag i en spellista, som du kan hitta här

Ja, det var väl ungefär vad jag tänkte skriva om idag, hoppas det ger lite klarhet i vad poängen med det hela är. Har du frågor är du välkommen att ställa dem, på mail, på sociala medier eller varför inte i en kommentar här.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

2 Kommentarer

  1. MAgda den 2020-06-30 kl 09:51

    Stim betalar ut vid 100 kr

    • Stefan Bergfeldt den 2020-06-30 kl 10:07

      Hej Magda och tack för din kommentar.
      Det låter ju bra att Stim betalar ut redan vid 100 kr.

Lämna en kommentar