Så du har skrivit din musik, du har repat, du har spelat in den och nu finns den äntligen på streamingtjänsterna, men vad händer nu? Bilden här ovan visar ett ganska vanligt scenario, man släpper ny musik, man talar om på sociala medier att man har släppt musik, vännerna/följarna lyssnar, efter några dagar är man tillbaka på en betydligt lägre nivå, och världen har glömt att man har släppt musik.

I viss mån kommer det alltid se ut såhär, utom om du lyckas skriva en riktig superhit, som fortsätter delas under lång tid. Sånt händer, och du bör definitivt ha den ambitionen, men du ska också veta att de allra flesta låtarna inte blir den typen av hits.

Så vad kan du göra för att, som det så populärt heter nu för tiden, plana ut kurvan? (för den som läser detta i framtiden är detta en Covid-19 referens) Framför allt vill du ju att så många som möjligt lyssnar så länge som möjligt, och det är klart att det finns saker du kan göra för att skapa förutsättningar för det.

Det du ska komma ihåg, är att folk glömmer väldigt fort. De ser att du tipsar om din nya musik, men om de inte precis då är sugna på att lyssna så kommer de inte göra det, och de kommer troligen inte komma ihåg det när de lyssnar på musik nästa gång. Därför måste du påminna dem, om och om igen. Däremot vill du ju inte tjata på ett sätt som får dem att tröttna på dig, utan du måste göra det lite smart.

Du kan göra en musikvideo, det är ju något nytt som du kan använda för att påminna om att du har släppt musik. Du kan till och med göra olika videos som riktar sig till lite olika målgrupper. Du kan göra en lyrics-video, dvs en video där man kan läsa texten. Du kan spela in när du spelar din låt live, du kan göra nya versioner av låten och du kan be andra göra en cover på den.

Du kan analysera låten, berätta om vad den handlar om, du kan göra en tutorial på hur man spelar låten. Du kan prova sjunga låten baklänges, för att sedan spela ljudklippet baklänges så det (nästan) låter rätt. Du kan utmana andra att göra detta. I dessa tider är det ju rätt svårt att få gig, men under normala förhållanden kan du spela låten på dina gig.

Du kan naturligtvis försöka få dina superfans att dela låten, och berätta för alla hur mycket de tycker om den. Du kan också försöka få tidningar och bloggar att skriva om låten, eller försöka komma med på spellistor (jag rekommenderar SubmitHub för detta).

Du kan såklart också betala för annonser, men här vill jag lyfta ett varningens finger. Det är ganska lätt att slänga väldigt mycket pengar i sjön om man inte är försiktig. Börja experimentera med små belopp.

Hoppas det här har gett dig lite idéer. Sen är ju det svåra att du vill försöka hålla uppe intresset ända tills nästa release, och då behöver du alltså både jobba med din nästa release och med att skapa intresse för den förra. Det är väl här många av oss brister, och bara vill fokusera på nästa.

Lycka till!

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar