Skapa innehåll för TikTok, Youtube Short och Instagram Stories
Många artister kämpar med att generera innehåll till sina sociala medier, och väljer därför bort det för att ”det borde vara musiken som är viktig”. Och ja, musiken är det absolut viktigaste, är din musik inte tillräckligt bra spelar det ingen roll hur mycket du marknadsför den, du kommer ändå inte att slå. Men jag är rätt säker på att du som tänker såhär också tänker ”hur kan musiken på radion vara populär när den är så dålig?”. Svaret är marknadsföring.
Förra veckan gav jag ett gäng tips kring hur du kan skapa en musikvideo, utan budget. Den här veckan tänkte jag ge lite tips kring hur du kan använda den musikvideon för att generera klipp till TikTok, Instagram Stories och Youtube Shorts. Framför allt TikTok och Youtube Shorts är nämligen fantastiska plattformar för att nå ut till en ny publik, och Instagram Stories för att påminna dina följare om att du gör fantastisk musik.
Ta det bästa först!
Välj ut de delar av musikvideon som är bäst. Det kan vara de bästa delarna av låten, typ refrängen, en brygga, nån slags crescendo. Det kan också vara riktigt bra textrader, en häftig scenografi eller koreografi, eller något visuellt tilltalande. Det är viktigt att komma ihåg att med den här typen av innehåll har du extremt kort tid på dig att fånga tittarens intresse, så om du håller på det bästa är det stor risk att du blir bortscrollad.
Använd text
Lägg text i videon, och se till att det är text man blir nyfiken på att läsa. Algoritmerna belönar dig om du får tittaren att stanna och se hela videon, så en text som man faktiskt vill läsa är väldigt effektivt.
Du kan använda sångtexten, men du kan också använda annan text som är relaterad till låten på något vis. Det finns tre typer av innehåll som generellt går väldigt bra i sociala medier, det är underhållande, utbildande och inspirerande. Om din text faller in i någon av de kategorierna kommer du ha goda chanser att lyckas.
Det visuella
Vi exponeras för otroligt många inlägg på sociala medier, så det gäller verkligen att sticka ut, på ett positivt sätt. Det visuella är otroligt viktigt för att fånga intresset. Jag har själv många gånger (senast idag faktiskt, jag borde läst det här innan jag gjorde videon) gjort misstaget att börja videoklipp med en helt svart bild, som tonar in till något intressant. Jag skulle rekommendera att börja med en explosion av ljus och färger, för att fånga tittarens uppmärksamhet.
Anpassa formatet
Använd 9:16 formatet, det är standardformatet för en stående mobiltelefon, och det är så TikTok, Instagram Stories och Youtube Shorts är tänkt att användas. Visst kan du göra en liggande video, men den kommer bli väldigt liten mitt på skärmen bara, och det är inte speciellt imponerande p något sätt.
Du vill fylla hela skärmen med din video, för att tvinga användaren att fokusera på bara ditt innehåll. Så lite distraktion som möjligt helt enkelt.
Använd hashtags
Även om de inte riktigt har samma effekt som förr är hashtags fortfarande väldigt användbara. De kanske inte är nyckelord för sökoptimering, men man kan följa intressanta hashtags, och i mina flöden verkar det iallafall som att jag blir matad med mer innehåll från hashtags där jag brukar interagera med inlägg.
Men håll dina hashtags relevanta, du vill ju nå ut till rätt människor, snarare än många. Engagemang triggar algoritmer, och du kommer inte få engagemang av fel människor.
Använd en CTA (Call To Action)
Alltså, uppmana användaren att göra något. Och även om jag vet att din instinkt är att uppmana användaren att lyssna på Spotify så vill jag avråda från det. Vi ska smeka algoritmerna medhårs, och algoritmerna vill hålla användare kvar på plattformen. Därför ska du hellre uppmana till att gilla, eller följa din profil. Det är den typen av engagemang som kommer belönas av algoritmerna.