När nya artister hör av sig till mig, och vill ha min hjälp att lyfta musikkarriären vill de nästan uteslutande släppa ett album. Och det är klart, som musikbranschen såg ut när vi växte upp var albumet själva kärnan i verksamheten. Singlar var tagna från albumet, och såldes egentligen mest för att marknadsföra albumet. Turnéer var också avsedda att marknadsföra albumet, och det var försäljningen av album som gav intäkterna.

Vi måste inse att idag säljer vi inte musiken längre. Inte alls faktiskt, jag vill mena att försäljningen av musik är i princip helt död. Och det säger jag, som senaste året köpt fler skivor än jag någonsin gjort under ett år. Men jag har inte köpt musiken, den finns ju på Spotify, och det är på Spotify jag lyssnar på musik. Det dussinet skivor jag har köpt de senaste året är dessutom vinylskivor, och jag äger inte ens en vinylspelare, vilket bevisar min tes, det är inte musiken jag köper.

Idag är det musiken som är marknadsföring. Du behöver musiken för att nå ut till fansen, för att de ska komma på dina spelningar, köpa dina tröjor och vad det nu är du har för att få in pengar. Och eftersom musiken är marknadsföring behöver du tänka om lite.

I den moderna musikbranschen kan vem som helst kan spela in musik hemma i sitt sovrum, med utrustning som inte behöver kosta mer än en tv-spelskonsoll, och ge ut den till hela världen alldeles gratis. Det gör såklart att konkurrensen är extrem, och bruset är enormt. Det är väldigt svårt att tränga igenom bruset, och det kommer ny bra musik hela tiden. Så vad ska du göra för att sticka ut?

Du måste såklart släppa bra musik, tillräckligt bra för att lyssnarna ska vilja höra den igen, men du måste också påminna dem om att du finns, hela tiden. Det gör du med sociala medier, men det gör du också genom att släppa musik ofta. Så ofta du kan faktiskt.

Grafen här ovanför visar streams per dag för artisterna på CRS Records (alla artister är inte med, lämna en kommentar om du vill veta varför), och de röda pilarna markerar fredagar, och det är på fredagar vi släpper ny musik. Som du ser får vi en liten peak varje fredag, utom en.

Den 14/2, vid den tredje pilen från vänster, släpptes ett album, och intresset för albumet svalnar kanske inte lika fort, eller så är det därför att det är lättare att hålla i marknadsföringen lite längre. Oavsett att den här ökningen höll i sig lite längre så ser vi en tydlig trend när det kommer en ny release.

Varje ny release ger en relativt kraftig ökning av spelningar, som snabbt sjunker men inte riktigt ner till nivån som var innan. Sedan sjunger det långsamt över tid, och det är då du måste göra något. Det kan vara en marknadsföringsinsats (vilket är vad som ger albumet skjuts igen efter helgen), och det är vad jag rekommenderar på kort sikt. Det kan också vara en ny release, då får du ju en ny ökning.

Exakt hur lång den här cykeln är, hur stor ökningen blir, hur snabbt det sjunker igen, det beror på massor av olika saker. Din första release kommer ge mindre effekt än din femte, och den femte kommer ge mindre effekt än den tolfte. Det beror till viss del på att du blir bättre, men också på att den som hittar den tolfte releasen har något “gammalt” av dig att hitta också, vilket saknas när du släpper den första.

Så, ska du släppa en singel, en EP eller ett album?
Det beror på hur mycket bra musik du hinner producera på den tiden du har på dig enligt ovanstående. Jag fattar att du inte kan släppa varje vecka, kanske inte ens varje månad, men jag rekommenderar mina artister att släppa något minst fem gånger om året, jämt utspritt såklart. Kan du släppa fem album, med genomgående bra och välproducerade låtar, så kör.
Jag tror dock att det är mer rimligt att du släpper 4-5 singlar, och kanske en EP eller ett album utöver det.

I den moderna världen finns det ingen anledning att ha med samma låtar på en EP eller ett album, som du redan har, eller kommer att släppa som singlar. Däremot kan man göra som Dick Lundberg & Solidariteten och ta med en Extended Album Version av en singel på albumet. I just detta fall är också album-versionen mycket mer välproducerad.

Hoppas det här hjälper dig, lämna gärna en kommentar och berätta vad du tycker.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar