Jag hoppas du känner igen rubriken, och vet varifrån den kommer. Lämna en kommentar och bekräfta.

Hur som helst, vad jag är ute efter att beskriva här är egentligen inte hur livet är en fest, utan hur du kan se sociala medier som en fest. Eller egentligen som vilket socialt sammanhang som helst. För det är ju precis vad det är.

Samma personligheter som du träffar på i sociala sammanhang kommer du också att träffa på i sociala medier, men mitt syfte här är att få dig att fundera lite över vilken personlighetstyp du är, på sociala medier. Är du samma personlighetstyp där som du är i andra sociala sammanhang?

På sociala medier har man sina egna flöden av personer man följer, och många lär känna sina följare ganska bra. Man får en ganska nära relation. Har du turen att få vara en del av någons flöde, se till att du vårdar det, precis som du skulle gjort med vilken vänskapsrelation som helst. Du har blivit inbjuden i den innersta kretsen, se till att visa att du förtjänar det.

Visst, folk har olika stor “inre krets” och olika nära relation till sina följare, men du bör ändå ha ett tänk som gör att du vårdar förtroendet. Se det som att du har blivit hembjuden på en fest, ska du verkligen stå i ditt hörn och vråla om ditt senaste släpp på Spotify, eller ska du faktiskt föra en dialog med människorna där och lära känna dem?

Tänk också på detta när du hoppar in i ett kommentarsfält, det är mitt i ett samtal du hoppar in då. Se till att du bidrar till det samtalet, och inte stör. Den som stör blir i första hand inte bjuden längre, men riskerar också att bli utslängd.

Det här gäller också när du kontaktar människor på direktmeddelanden. Det är som att det knackar på dörren, där står en främling som vill att jag ska lyssna på hens musik. Det lär ju ungefär lika troligt som att jag skulle bjuda in Jehovas Vittnen. Eller faktiskt ännu mindre troligt.

Om du däremot dyker upp i mitt flöde och verkar vara trevlig, och jag snappar upp att du håller på med musik, och du håller koll på mig, och så kommer plötsligt ett meddelande, “jag såg i en kommentar att du gillade *insert artist here*, då kanske du gillar det här också”, då är det betydligt med troligt att jag lyssnar. Har du också läst av mig rätt, så jag faktiskt gillar det du skickar, då har du precis skapat ett fan.

Jag vill gärna veta vad du tycker och tänker om detta, så använd kommentarsfältet.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar