Du släpper musik, och talar om för alla dina vänner att du har släppt musik, du postar på dina sociala medier, och allt vad du kan hitta på. Du ser hur antalet lyssningar ökar, för att bara ett par dagar senare sjunka igen, till ungefär samma nivå som det var innan. Varför blev det så? Var låten inte bra? Du frågar några av dina vänner, och jo de tycker att låten är bra.

Så vad gör du för fel? Du syns inte hela tiden. Titta på ett företag som Coca-Cola, ett varumärke vi alla känner till. Vi vet precis vad vi tycker om deras dryck, men ändå spenderar de miljoner på marknadsföring. Det beror på att de alltid vill finnas färskt i ditt minne när du blir törstig, så du (medvetet eller omedvetet) väljer just Coca-Cola.

Det är samma sak med musiken, du måste hela tiden finnas färskt i minnet hos den som spelar musik, för att hen ska välja att lyssna på just dig. Men hur tusan ska du göra det?

För det första ska du släppa ny musik ofta, när du släpper ny musik kommer de som gillade tidigare musik antagligen att lyssna på din nya musik, men sen gå tillbaka till något äldre, som de redan gillade. Då får du fler lyssningar sammanlagt, och det är det som räknas. Den nya låten behöver inte vara din bästa, den behöver bara vara tillräckligt bra för att dina fans ska vilja höra nästa också. (satsa såklart på att göra bättre och bättre musik hela tiden)

För det andra behöver du utnyttja din musik till att göra andra saker, som kan påminna dina fans om att dig och musiken. Gör en musikvideo, en lyricsvideo, använd musiken i dina TikToks eller vad du nu kan hitta på. Sprid ut över tid, det här ger en påminnelse om dig och din musik, och ger förhoppningsvis några streams igen.

För det tredje, var frekvent på sociala medier. Posta bilder, filmer och anekdoter från livet. Det kan såklart handla om din musik, att du har släppt musik, gjort en musikvideo, har ett gig, spelats på radio, nått 5000 streams, nån har gjort en cover eller vad som helst. Det kan också vara mer indirekt, du har slagit sönder en cymbal, satt på nya strängar på gitarren, köpt en ny mikrofon eller provat en ny plugin i din DAW. Det kan också vara helt orelaterat till din musik, du kanske är på dejt, eller har klippt dig, eller rastar grannens hund eller har ett par nya skor. Eller så har du känslor att förmedla, eller en fjäril i blommorna. Varje gång dina fans ser dig påminns de om att du finns, och chansen finns att de kommer lyssna på din musik.

Man kan såklart göra som Coca-Cola också, och köra reklamkampanjer för miljoner. Jag är helt säker på att det kommer ge dig massor av streams, men jag är tveksam till att det är bra ROI (Return On Investment), även om vi ju ser många större artister/skivbolag som annonserar en hel del. Varför inte göra dina egna små reklamvideos och posta på din Instagram. Om du ser att något ger bra resultat kan du ju boosta det inlägget, och kanske lägga med en länk.

Hoppas det här har gett dig lite tips, lycka till och dela gärna med dig i kommentarerna hur du jobbar.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar