EQ är din bästa vän
Om du mixar musik vet du säkert att EQ är din allra bästa vän, men det är en vän du måste lära dig kontrollera, annars kan den ställa till det ordentligt för dig.
EQ handlar om att hitta balans mellan olika frekvensområden, att få rätt frekvenser att sticka ut, och rätt frekvenser att hamna i bakgrunden. Det finns två dominerande skolor när det gäller hur man attackerar EQ, jag tänkte berätta lite kort om båda och sen berätta vilken metod jag använder, och varför.
Additive vs Subtractive EQ
Man kan säga att man antingen utgår från att lägga till, eller ta bort. Additive (adderande) betyder att du lägger till, eller höjer ljudnivån på de frekvenser som du tycker hamnar för långt bak. Subtractive (subtraherande) är motsatsen, du tar bort, eller sänker ljudnivån på frekvenser du tycker låter för mycket.
Vilket sätt man föredrar är helt upp till tycke och smak. Jag såg en utbildningsvideo med Chris Lord-Alge (ingår i utbildningspaketet i Slate Everything) och han konstaterade att ”I never cut anything”, medans Graham Cochrane på RecordingRevolution förespråkar att man tar bort det man inte vill ha där.
Hur gör jag?
Personligen fick jag en crash course av Mikael Jorhult, som utbildar på Ljud- och musikproduktionsprogrammet på Högskolan Dalarna. Han förklarade för mig att örat är bra på att kompensera för ljud som saknas, men stör sig på ljud som inte ska vara där, och därför är det viktigt att få bort ljud som inte ska vara där. Därför börjar jag alltid med att ta bort frekvenser som sticker ut. Jag säger börjar med, och jag kommer förklara varför snart.
Ta bort missljud från rummet
När ljudvågor rör sig i rummet studsar de på allt hårt, och när ljudvågor möts kommer de påverka varandra. Det finns hur mycket information som helst för den som vill läsa om våglära (KTH har en bra artikel om Interferens med ljud) men låt oss bara säga att ljudvågor som möts kommer förstärka eller ta ut varandra. Det är detta jag kallar missljud från rummet. I ett perfekt rum är detta såklart minimalt, men varken du eller jag har tillgång till ett perfekt rum, så vi får jobba med vad vi har.
Först och främst rekommenderar jag att du experimenterar med att flytta mikrofonen, för mikrofonens placering i rummet påverkar detta jättemycket. Du kan antingen flytta mikrofonen, eller flytta väggarna, men jag gissar att du har lättare att flytta mikrofonen. Du vill ha den på ett ställe där du får så liten påverkan som möjligt från rummet. En tumregel är att du vill bort från väggarna.
Eftersom jag främst spelar in sång med mikrofon brukar jag börja med ett High Pass Filter (högpassfilter), för att skära bort de riktigt djupa bastonerna. Jag drar en brant kurva, och börjar på väldigt låga bastoner, för att flytta det mot högre toner tills jag hör att det påverkar hur sången låter. Då backar jag lite, och låter det ta bort allt som har lägre frekvens. Detta gör jag för att dessa frekvenser ändå inte bidrar till sången, så därför lämnar jag mer plats i basfrekvenserna till basinstrumenten.
Frekvenser som försvinner är svåra att kompensera för, men frekvenser som förstärks är lyckligtvis ganska lätta att få bort, men det kräver en del träning. Jag brukar göra så att jag tar fram mitt EQ, ställer in det på att förstärka så mycket det går, på ett smalt område, sedan glider jag över hela frekvensomfånget och lyssnar efter missljud. Det är detta som är svårt, för när du förstärker ett smalt frekvensområde på det här viset, så kommer precis allt att låta som missljud, så det kräver en del övning att lära sig känna igen vad som faktiskt är missljud från rummet, och vad som bara beror på att du använder EQ. Jag glömde säga att här är det bra om du stänger av alla andra spår, för det blir jättesvårt att hitta annars. En av få gånger det är en bra idé att köra Solo-läge.
När jag hittat en frekvens som rummet förstärker, så sänker jag ljudnivån med några dB där, kanske 2-3, det beror på. Jag gör det också lite bredare än när jag jagade frekvenserna, så det blir en ganska mjuk övergång. Sedan jagar jag nästa punkt. När jag är klar har jag ofta hittat kanske 3-5 punkter där jag tar bort lite.
Detta gör jag antingen på varje spår, eller på min mix bus, där jag skickar all sång. Om du ska göra det på en mix bus är det väldigt viktigt att alla spår som går in där faktiskt har samma förutsättningar. Har du flyttat mikrofonen blir det inte alls samma. Det kan också påverka, om än inte lika mycket, om sångaren flyttat sig.
Är du lite uppmärksam ser du att de frekvenser jag skurit i ligger ganska regelbundet. Det är så det oftast blir, vilket du antingen bara kan acceptera som sanning, eller läsa på om vågläran för att förstå varför det blir så. Förklaringen är överflödig, och ligger utanför vad det här inlägget skulle handla om.
Forma ljudet
Nu när du har ett rent ljud kan du börja forma ljudet för att låta som du vill, och för att passa bra in i din mix. Det blir snabbt trångt om du har flera ljud i samma frekvensområde, så därför är det en bra grej att försöka sänka frekvensområden som inte är så viktiga i varje spår. Till exempel kan du leta på frekvenser där sången kommer fram extra tydligt, och sänka de frekvensområdena på gitarrer, för att ge lite mer utrymme åt sången.
Det är viktigt att du lyssnar på hela mixen när du gör den här typen av förändringar, för när du gör en sån sak kommer gitarren antagligen att låta sämre om du spelar den ensam, men tillsammans med hela mixen blir det bättre.
Jag hittade också en ganska kul guide på internet, som visar lite i vilka frekvensområden du hittar olika ljudfenomen. En väldigt enkel guide, och du ska ta den med en nypa salt, för den är inte hela sanningen, men en bra tumregel. Här är den
Den bilden visar på ett ungefär vilka frekvenser som orsaker olika ljudfenomen, och i de frekvensområdena kan du prova öka eller sänka beroende på hur du vill forma ljudet.
Och som med all mixteknik som gäller att du måste öva för att bli bättre, det räcker inte att läsa en guide som denna, hur bra den än må vara.
Om du gillade det här inlägget får du väldigt gärna lämna en kommentar här nedanför. Har du åsikter om något, varsågod att skriva det också. Och delar du länken i dina sociala medier blir jag oerhört glad. Och glöm för all del inte att prenumerera på nyhetsbrevet.
Mixade i många år innan hörseln förlorade diskanten. Men man lärde sig ju tidigt att enheten måste höras i helheten. Och att feta gitarrstärkare är större problem än små kombos. 🙂
Så är det verkligen