Ja, men visst är det svårt med sociala medier? Det är svårt att veta vad man ska posta, när man ska posta, hur man ska posta. Det är svårt att veta vad man ska gilla och kommentera, och hur. Det är svårt att veta vem man ska följa. Jag förstår det, och jag håller med. Jag tänkte försöka ge dig lite tips på vägen, som kanske ändå gör att det blir lite lättare. Häng med.

Jag skulle gissa att den främsta anledningen att du tycker att det är svårt är att du sätter ribban för högt. Du vill att alla dina inlägg i sociala medier ska vara oerhört relevanta, och med snygga bilder/filmer som får dina följare att imponeras. Den nivån är naturligtvis väldigt svår att hålla, så varför inte sänka ribban, sänk den ordentligt. Med det menar jag inte att du ska posta vad för skit som helst, absolut inte. Du måste posta bra saker, men allt behöver inte vara perfekt hela tiden.

Sen är det bra att ha en plan, och att förbereda sig. Jag skulle rekommendera att du försöker göra det till en vana att fota, eller ännu hellre filma, regelbundet. Samla på dig material som du senare kan använda. Filma i replokalen, i studion, på gig, när du skriver. Spara materialet i en mapp i din telefon, så du enkelt kan komma åt det. Förutom detta skulle jag rekommendera att du ser till att du har bilder på dig/bandet, både tillsammans och var och en för sig. Ha fotosessions regelbundet där ni tar ett gäng bilder, så att arkivet hela tiden växer. Även bilder på instrument, replokal, studio och omgivning är intressant.

På samma sätt skulle jag rekommendera att du sparar texter, meningar, fraser och ord som betyder något i någon slags anteckningar i din mobiltelefon, för att precis som med bilder och filmer alltid ha dem till hands. Att samla både media och texter på det här viset kommer att underlätta för dig när du ska försöka få kontinuitet i ditt postande på sociala medier. Att inte vara förberedd, och behöva värka fram ett inlägg är både jobbigt och riskerar att bli rätt dåligt, men när du är förberedd kan du utan problem kombinera en bild, eller ett filmklipp med någon av texterna du har sparade, och få ur dig ett bra inlägg, utan att det blir allt för jobbigt.

På samma sätt kan du också spara undan olika hashtags som är relevanta till dig och din musik. Hashtags kan vara ett väldigt bra verktyg för att få ännu mer spridning på sina inlägg. Hashtags kan vara överkurs i början, men försök gärna använda dem. Hur man gör det på bästa sätt är en hel vetenskap, men låt det utvecklas över tid.

När det gäller innehåll textmässigt finns det otroligt mycket intressant du skulle kunna berätta om. Vi vill naturligtvis läsa om dig, och om det handlar om ett band vill vi läsa om både bandet och medlemmarna. Vi vill veta allt om er, varifrån ni kommer, vad ni har för influenser, vad ni har för hobbies, vad ni jobbar med (om inte musiken är heltidsjobbet) och allt möjligt. Vi vill lära känna er hamster.

Vi vill veta mer om era instrument, om er replokal, om er studio, eller den studio ni hyrt in er i. Dessutom får ni gärna berätta för oss om era låtar, varifrån inspirationen kom, hur ni skrev dem, vad de betyder osv.

All den här informationen är sådant som inte är tidsbundet. Det betyder att du kan sätta av tid för att skriva texter, som du sparar för att publicera vid senare tillfällen. Sådär så du alltid är redo att posta något. Värt att komma ihåg också är att sociala medier är byggda för att hela tiden fyllas på med nytt innehåll. Det gör det ganska krångligt att hitta ett specifikt inlägg som skrevs för länge sedan, och om man inte aktivt söker det kommer man inte att se det. Det betyder att du kommer att behöva presentera bandmedlemmarna igen, eftersom du får nya följare, och nya fans, som knappats kommer gå igenom alla dina gamla inlägg.

Det finns också information som är lite mer tidskritiskt, som vi också är intresserade av. Vi vill naturligtvis veta om och när ni släpper ny musik, men just den detaljen är kanske det som artister/band generellt är ganska bra på att tala om. Vi vill också veta om era gig, såklart. Även detta brukar ni vara ganska bra på. Men vi vill också veta när ni skriver nya låtar, vi vill veta när ni spelar in nya låtar, vi vill veta när ni mixar nya låtar. Vi vill också ta del av er vardag, vi vill veta om ni har några samarbeten, och vi vill veta när ni tar ställning i någon fråga.

De här senare är ju svårt att förbereda, just eftersom de är tidskritiska, så här behöver du hitta ett sätt att göra det ändå, men eftersom du har färdig media att använda behöver du kanske bara formulera texter, och då är det ju iallafall en bit på väg.

Vad gäller tidpunkt för dina inlägg så är det helt beroende på hur din publik ser ut, du får experimentera med vilka tidpunkter som ger bäst engagemang. Något som däremot är ganska viktigt är att kontinuitet, se till att posta ganska ofta. Vad ganska ofta innebär för dig får du avgöra själv.

Hoppas du får lite hjälp av det här inlägget, och har du ytterligare frågor är det fritt fram att kontakta mig och ställa dem, eller varför inte lämna en kommentar.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar