Måndag betyder matnyttiga tips till dig som kämpar på i musikbranschen. Idag har det kommit till att marknadsföra gig, hur gör man egentligen?

Det här med att marknadsföra gig är nytt för mig. Jag har precis nyss tagit några stapplande steg för att hjälpa mina artister att få gig. Det är ett led i att ge mina artister bästa tänkbara service.

Än så länge har jag lyckats boka ett gig, ett litet gig för de ännu ganska okända Lightyear Loopers. De ska spela på LillPuben i Sandviken.

Jag tänkte dela med mig här av de marknadsföringsknep jag har gett dem. För även om det här med gig är nytt för mig, så är marknadsföring samma sak i princip oavsett vad man ska marknadsföra.

Det är två saker du vill uppnå med marknadsföringen av ditt gig. För det första vill du att folk ska veta om att du ska spela, och för det andra måste de få veta vad de kan förvänta sig.

Inget av ovanstående är ett problem om Tomas Ledin ska spela i Sandviken, jag misstänker att han bara behöver nämna det på sociala medier så får han mittuppslaget i lokalpressen. Nu är du sannolikt inte Tomas Ledin (är du Tomas Ledin, skicka ett mail till stefan@crsrecords.se och tala om att du läst detta) så du måste kämpa lite mer med din marknadsföring.

Jag tänker också utgå från att du försöker göra detta med inga, eller väldigt lite, pengar. Det första du ska göra är att skapa ett Facebook-event. Det är helt gratis, och ett väldigt bra sätt att få spridning.

Se till att fylla eventet med all tänkbar information, var det är någonstans, när det börjar, vad det kostar, eventuell åldersgräns, om det är andra som spelar osv. Ju mer information desto bättre. Du vill nämligen inte bara få dit människor, du vill få dit publik, dvs människor som kommer uppskatta underhållningen.

Spela in en video där du berättar allt om giget, gärna med lite av din musik i bakgrunden. Syftet är att publiken ska få lära känna både dig och din musik. Posta den videon i eventet, så att det är publiken som kommer få se den.

Spela in en annan video där du specifikt riktar dig till personer i närheten av orten du ska spela på. Tala om att du kommer till dem, och be dem komma. Se till att de förstår vad de får om de kommer. Posta den videon i alla Facebook-grupper du hittar som har med orten att göra. Båda dessa kan delas även på andra sociala medier, för ytterligare spridning.

Bjud in dina Facebookvänner som skulle kunna komma på giget, och de som skulle kunna marknadsföra det vidare. Bjud inte in människor som uppenbarligen är ointresserade. Har du hängivna fans som du är Facebook-vän med, skicka personliga meddelanden till dem och bjud in dem.

Kontakta lokaltidningen, både på orten du kommer från, och orten du ska spela på. Helst skickar du en artikel de kan publicera direkt, och skickar med bilder. Se till att kontaktuppgifter finns med ifall de vill ställa frågor.

Nämn giget överallt du har möjlighet, både på sociala medier och utanför. Berätta för dina arbetskamrater, eller klasskompisar, eller för människor i kön på Konsum. Tapetsera stan med affischer, och dela ut flygblad om du har möjlighet. Har du hängivna fans på orten du kommer till kan du be dem, se bara till att de får något för det. En shout-out på giget, en unik CD, en signerad t-shirt eller vad som helst.

Du kan naturligtvis också betala för att marknadsföra giget, och då är Facebook/Instagram enklast och effektivast, för där kan du rikta in dig på väldigt specifika målgrupper, både geografiskt och på intressen.

Det här var en liten grund i vad du kan göra för att marknadsföra ditt gig, tyckte du att det var intressant, och skulle vilja ha en mer omfattande guide, lämna en kommentar här nedanför, så ska jag se till att du får veta när det kommer.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar