Algoritmerna är allt

green and white line illustration
Photo by Markus Spiske on Pexels.com

Det är streamingtjänsternas algoritmer som avgör om din musik kommer spelas eller inte. Det här gäller framför allt när du är en mindre artist, men även de stora artisterna måste ta hänsyn till algoritmer. Lyckligtvis är algoritmerna inte lotto, utan det går ganska bra att förstå ungefär hur de fungerar, och göra saker för att påverka.

Exakt hur algoritmerna fungerar är såklart väldigt hemligt, och dessutom olika hos streamingtjänsterna, men grundprincipen och syftet med dem är ändå samma. Man kan lätt tro att deras huvudsyfte är att ge dig musik du tycker om, men det är verkligen inte deras huvudsyfte. Istället handlar det om pengar, de vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Därför kommer de att försöka förse dig med musik som får dig att stanna kvar, och lyssna mer.

Det är när det är din musik de sätter framför nya lyssnare som det börjar bli intressant på riktigt, det är då du kan få tusentals nya lyssnare, till och med miljoner om du har den typen av musik. Men vad ska man göra för att hamna där?

Det börjar såklart med en riktigt bra låt, utan bra musik är det extremt svårt. Nu vet jag att en del protesterar, med argument i stil med att allt på topplistorna bara är skit. Det kan du tycka om du vill, men det är musik som går hem, så lär av dem istället. Se till att du har en riktigt bra låt, från börjat till slut. En välskriven, välspelad, välproducerad låt som kommer gå hem hos din målgrupp.

Du måste pitcha den till Spotifys kuratorer, för även om sannolikheten att du hamnar på en stor kurerar spellista är minimal, så är pitchen i prinsip din enda chans. Din pitch är också ett bevis för Spotify att du är engagerad, se till att du har en bra pitch, för om pitchen är dålig (eller om omslagsbilden är ful) är det ganska troligt att ingen ens kommer att lyssna på din låt. Det senaste jag hörde är att det kommer in över 60 000 nya låtar varje dag, så du kan vara säker på att de måste filtrera hårt redan innan de lyssnat.

Pitchen är också vägen in på automatiska spellistor som till exempel Release Radar. På Release Radar hamnar du framför allt hos de som följer dig, och det är otroligt viktigt. Dina följare är sannolikt personer som gillar din musik, vilket gör att det är troligt att de lyssnar på din nya låt, mer än en gång, och lägger den i spellistor. Sånt gillar algoritmerna nämligen.

En annan bra grej med Release Radar och de som följer dig, är att de troligen har några gemensamma nämnare när det gäller musiksmak, vilket algoritmerna använder för att lista ut vilka andra användare som kan tänkas gilla din musik. Det är just den här detaljen med att lista ut vilka andra som kan tänkas gilla din musik som är det viktiga, för när algoritmerna förstår vilka som gillar din musik, och tipsar dem om att spela den, och de faktiskt gillar den, det är då du kan få riktigt bra fart, för då kommer algoritmerna tipsa fler och fler om din musik.

Kom sen ihåg att du måste ta hand om dina nya lyssnare, vilket jag har skrivit om många gånger här på bloggen, senast i måndags faktiskt, under rubriken Hur går det ihop?

Om du har läst hela vägen hit och gillar inlägget skulle jag bli väldigt glad om du lämnar en kommentar, eller kanske till och med delar inlägget med någon som behöver läsa det.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar