Affärsidén

Jag tänkte jag skulle skriva ett inlägg om själva affärsidén, vad det är för typ av artister jag söker, och på vilket sätt det skulle vara intressant att släppa din musik på CRS Records. Jag misstänker att målgruppen skulle kunna vara nyfiken på sånt.

Jag är ett modernt och småskaligt skivbolag, mitt fokus är digital distribution och -marknadsföring, och bäst resultat kommer du få hos mig när du har bra musik, men begränsad publik.

Jag bedriver inte välgörenhet, jag driver ett företag. Däremot är det viktigt för mig att alla inblandade parter tjänar på samarbetet. För att säkerställa ditt engagemang, och för att minimera min risk, får du betala en liten startavgift.

Jag publicerar din musik i digitala kanaler (Spotify, Apple Music mfl) och marknadsför sedan musiken digitalt. Exakt vad marknadsföringen består av är olika från fall till fall, men tanken är att fler ska upptäcka din musik.

Något jag ofta får frågor om är ägandet av musiken, och intäkter från STIM. Du äger naturligtvis musiken, du bara överlåter rätten att distribuera den digitalt. STIM handlar om ersättning till upphovsmakaren, det är du och inget jag blandar mig i. Jag vill på inget sätt råna mina artister.

En väldigt stor del av intäkterna från din musik kommer jag återinvestera i marknadsföring, för själva idén är att så många som möjligt ska upptäcka din musik.

Väldigt få spelningar på Spotify

Jag misstänker nämligen att du känner igen den här bilden, som visar hur många spelningar dina bästa låtar har fått på Spotify. Det är färre än 1000, eventuellt har någon letat sig upp på tusen och några. Du är kanske också smärtsamt medveten om hur lite pengar det faktiskt ger när det ser ut såhär? Precis, det ger i princip inga pengar alls, eventuellt försvinner hela vinsten i nån avgift för att få utbetalning till och med.

Tack vare att en stor del av intäkterna går till marknadsföring är tanken att antalet spelningar ska öka väldigt mycket, och i takt med att intäkterna ökar, så ökar marknadsföringen och så är bollen i rullning. Över tid är det meningen att både du och jag ska tjäna pengar på detta. Du kommer ha stor nytta av den här marknadsföringen även för att få gig, och sälja merchandise, men jag kommer inte explicit marknadsföra något annat än musiken jag ger ut åt dig.

Jag får då och då höra att “vilken idiot som helst kan skapa en annons på Facebook”, och det är såklart helt sant. Det svåra är att skapa annonser som är lönsamma, och det är något inte vilken idiot som helst klarar.

Har du några frågor, tveka inte att kontakta mig.

Lämna en kommentar