5 sätt att använda ChatGPT i din musikmarknadsföring

Bilden är tänkt att illustrera ChatGPT
Photo by Tara Winstead

Eftersom jag har ett vuxenjobb som systemutvecklare, och ett allmänt intresse för ny teknik, så har jag naturligtvis kikat på ChatGPT och funderat över hur den tekniken går att använda i olika sammanhang. Jag bad ChatGPT själv svara på frågan hur man kan använda den för musikmarknadsföring, och här är svaret:

ChatGPT, eller andra AI-baserade teknologier, kan vara ett användbart verktyg för musikmarknadsföring på flera olika sätt. Här är några exempel:

  1. Automatiserad innehållsgenerering: ChatGPT kan användas för att skapa automatiskt genererade texter, som exempelvis sociala medieinlägg, pressmeddelanden eller blogginlägg, baserat på en given mall eller ett specifikt ämne. Det kan hjälpa till att öka produktiviteten och minska tidsåtgången för att skapa innehåll.
  2. Interaktiv musikförslag: ChatGPT kan användas för att skapa en interaktiv chatbot eller en virtuell assistent som kan föreslå musik baserat på användarens preferenser och tidigare lyssning. Det kan hjälpa till att öka engagemanget och få fler människor att upptäcka och lyssna på din musik.
  3. Musiklyrics generation: ChatGPT kan användas för att generera lyrics till en låt. Det kan vara användbart för musiker som vill skapa ett nytt material snabbt eller har svårt att skapa text.
  4. Musik video generering: ChatGPT kan användas för att generera ett storyboard eller en koncept för en musikvideo. Det kan vara användbart för musiker som vill skapa en musikvideo men inte har tid eller kreativt input.
  5. AI-drivna reklamkampanjer: ChatGPT kan användas för att skapa personliga och anpassade reklamkampanjer, baserat på målgruppens intressen och beteenden. Det kan hjälpa till att öka effektiviteten och ROI för din marknadsföringsbudget.

Det är viktigt att notera att det finns många andra användningsområden för ChatGPT i musikmarknadsföring och det finns många olika sätt att använda teknologin. Dessa är bara några exempel på hur ChatGPT kan användas för att hjälpa till att marknadsföra musik.

Vettiga svar, helt klart. Jag tänkte gå igenom de fem förslagen, och utveckla mina tankar kring dem. Men först ska vi fastställa att det här är en språkmodell, som genererar texter helt utan fakta. Den har ingen faktiskt intelligens, utan bara en förmåga att uttrycka sig på ett mänskligt sätt.

Automatiserad innehållsgenerering

Det här har jag ju uppenbarligen experimenterat med, eftersom en del av det här blogginlägget är genererat av ChatGPT. Jag har faktiskt låtit ChatGPT skriva pressreleaser också, på både svenska, engelska och finska, och efter att ha påpekat vissa brister i resultatet för ChatGPT har den kommit med nya förslag, och det slutgiltiga resultatet har faktiskt godkänts av både mig och artisten, och kommer skickas ut till media inom kort.

Jag tycker att ChatGPT är ett fantastiskt verktyg att jobba med, men det kräver en hel del jobb att få det resultat man vill ha. Den är väldigt bra på engelska, betydligt sämre på svenska. Jag rekommenderar verkligen att experimentera med detta. Just pressreleaser kanske kräver lite för mycket, men att skriva innehåll till en tweet eller captions till en bild på Instagram tycker jag definitivt du kan göra.

Interaktiv musikförslag

Jättebra idé faktiskt. Jag har tidigare bett ChatGPT rekommendera datorspel utifrån mina preferenser, och det har den gjort fantastiskt bra. Därför bad jag den rekommendera musik nu, enligt följande: Mina favoritartister är Tove Lo, Miss Li och Veronica Maggio, rekommendera en annan artist som jag kommer gilla

En artist som du kanske skulle gilla om du gillar Tove Lo, Miss Li och Veronica Maggio är Zara Larsson. Zara är en svensk sångerska och låtskrivare som blev känd för sin hitlåt ”Uncover” som släpptes 2011. Hon har sedan dess släppt flera album och hitlåtar, och hennes musik har influenser från pop, R&B och hip-hop. Hennes musik är känd för att vara energi, positiv och är ofta baserad på hennes egna erfarenheter. Zara har också en stark personlighet och är känd för att vara en feministisk förebild, precis som Tove Lo, Miss Li och Veronica Maggio.

Det var ju inget dumt förslag alls, eller vad tycker du? Nu tror jag att de allra flesta artister har helt andra kompetenser än att bygga interaktiva verktyg mot ett AI, men företag som Spotify kan säkert dra nytta av tekniken. De gör ju redan liknande saker mycket framgångsrikt.

Musiklyrics generation

Här är jag ytterst tveksam faktiskt. Man kan absolut använda ChatGPT för inspiration, och kanske för att skriva om delar, hitta synonymer osv. Men när jag bad om hjälp fick jag inte riktigt ett svar jag är nöjd med

ChatGPT verkar inte förstå innebörden av rim

Jag tror absolut det går att dra nytta av ChatGPT även när man skriver texter, men uppenbarligen kräver det lite mer jobb. Dessutom tror jag verkligen att låttexter bör vara lite mer mänskligt förankrade, vilket till och med ChatGPT erkänner när jag frågar: Hur skulle Zara Larsson skriva en refräng om olycklig kärlek?

Det är svårt att säga precis hur Zara Larsson skulle skriva en refräng om olycklig kärlek eftersom hon har en unik stil och det är hennes egna erfarenheter och känslor som ligger till grund för hennes musik. Men här är ett exempel på en refräng som kan passa in i hennes musikstil och handlar om olycklig kärlek:

”Jag trodde det skulle vara för evigt,
men nu är jag ensam igen
jag såg inte det komma
men nu är det för sent att vända tillbaka
jag ger upp på kärlek igen”

Viktigt att notera är att detta är ett exempel och inget som Zara Larsson skrivit eller kommer att skriva.

Musik video generering

Det här tror jag stenhårt på, eftersom det i slutändan är Du som är den kreativa kraften. ChatGPT kommer med idéer och förslag, men det är du som genomför. För att testa gav jag ChatGPT i uppgift att göra en storyboard till en musikvideo utifrån texten till Zara Larssons Uncover, och här är resultatet

Storyboard:

Scene 1:

  • The video opens with a shot of the city at night, with the lyrics ”Nobody sees, nobody knows” appearing on screen.
  • Cut to a shot of a couple walking down the street, holding hands and looking at each other affectionately. They are dressed in dark, casual clothing and seem to be trying to keep a low profile.
  • As the lyrics ”We are a secret, can’t be exposed” appear on screen, the couple ducks into an alleyway and kisses passionately.

Scene 2:

  • Cut to a shot of the couple sitting on a rooftop, looking out at the city. They are holding hands and seem content in each other’s company. The lyrics ”Far from the others, close to each other” appear on screen.
  • As the sun rises, the couple watches the sunrise together. The lyrics ”In the daylight, in the daylight / When the sun is shinin'” appear on screen.

Scene 3:

  • Cut to a shot of the couple at a party, dancing and laughing with a group of friends. The lyrics ”On a late night, on a late night / When the moon is blindin'” appear on screen.
  • As the party goes on, the couple sneaks away and finds a quiet corner to be alone together. The lyrics ”In the plain sight, plain sight / Like stars in hidin'” appear on screen.

Scene 4:

  • Cut to a shot of the couple lying in bed together, holding each other close. The lyrics ”You and I burn on, on” appear on screen.
  • As the lyrics ”Put two and two ’gether, forever, we’ll never change” appear on screen, the couple kisses tenderly.

Scene 5:

  • Cut to a shot of the couple building something together in a workshop or garage. The lyrics ”We could build a universe right here” appear on screen.
  • As the lyrics ”All the world could disappear / Wouldn’t notice, wouldn’t care” appear on screen, the couple continues to work on their project, completely absorbed in each other’s company.

Scene 6:

  • The video ends with a shot of the couple standing on the rooftop again, looking out at the city. The lyrics ”Nobody sees, nobody knows / We are a secret, can’t be exposed” appear on screen one final time, before fading to black.

Note: Keep in mind that a music video is a visual medium, and the storyboard should be used as a general guide, not an exact script. The director should use their artistic vision to bring the lyrics to life and make the video visually interesting and engaging.

Kul också att ChatGPT i sista stycket håller med mig om att det krävs mänskligt hantverk för att göra något vettigt av det. Men det som jag tycker gör det intressant är att jag kan be ChatGPT förändra delar som jag inte tycker om, eller som jag inser att jag inte kommer kunna göra rättvisa med kameran.

I exemplet ovan till exempel, det är statsmiljöer, och jag bor i en småstad. Därför bad jag om en ny storyboard, utan stadsmiljöer, och fick detta som svar:

  1. Öppningsscen: En person sitter ensam på en parkbänk och tittar upp mot himlen. Kameran zoomar in på personens ansikte medan texten ”Nobody sees, nobody knows” visas på skärmen.
  2. Scen 2: Personen går längs en landväg medan texten ”We are a secret, can’t be exposed” visas.
  3. Scen 3: Personen sitter på en brygga vid en sjö medan solen går ner. Texten ”That’s how it is, that’s how it goes” visas medan personen tittar ut över vattnet.
  4. Scen 4: Personen och en annan person sitter tätt intill varandra på en bänk i en park medan texten ”Far from the others, close to each other” visas.
  5. Scen 5: Personen och den andra personen går hand i hand längs en stig i skogen medan texten ”In the daylight, in the daylight” visas.
  6. Scen 6: Personen och den andra personen ligger på en filt under stjärnorna medan texten ”When the moon is blindin'” visas.
  7. Scen 7: Personen och den andra personen kramas i en öde plats medan texten ”In the plain sight, plain sight” visas.
  8. Scen 8: Personen och den andra personen sitter på en gunga och tittar mot himlen medan texten ”Like stars in hidin'” visas.
  9. Scen 9: Personen och den andra personen sjunger och spelar gitarr tillsammans medan texten ”Put two and two ’gether, forever, we’ll never change” visas.
  10. Scen 10: Personen och den andra personen står framför en eld och tittar in i varandras ögon medan texten ”My asylum, my asylum is in your arms” visas.
  11. Scen 11: Personen och den andra personen kramas tätt medan texten ”We could build a universe right here” visas.
  12. Avslutande scen: Personen och den andra personen tittar in i varandras ögon medan texten ”Nobody sees, nobody knows” visas igen och musiken tonar ut.

Som du ser är det något helt annat, och av någon anledning valde ChatGPT att svara på svenska den här gången. På det här viset kan man använda ChatGPT för att bolla idéer fram och tillbaka, det är lite så jag tycker bäst om att använda den. Man får liksom någon att diskutera sina idéer med, även om man inte har en fysisk person.

Jag skulle inte förlita mig helt på vad den säger, men det är som sagt fantastiskt att kunna be den förfina en idé, eller be den komma med en idé, och sen bolla tills man hittar något man är nöjd med.

AI-drivna reklamkampanjer

Min första tanke var att det verkar lite långsökt att låta ChatGPT göra en reklamkampanj, men jag ger det såklart ett försök. Jag bad ChatGPT ta fram en reklamkampanj för släppet av We Die Hard, av Slender Pale (på streamingtjänster 2023-02-03), och resultatet var faktiskt inte så dumt. Jag har också gett ChatGPT den text som du hittar om du klickar på länken här ovan.

  1. Skapa en kampanj på Facebook som riktar sig till hårdrocks- och metalscenen. Använd hashtags som #hårdrock #metall #WeDieHard och målgruppen bör vara män i åldern 25-45 år som är intresserade av hårdrock och metal.
  2. Använd en video som visar bandet och musiken i aktion och inkludera ett budskap om att ”vi kämpar mot motstånd men aldrig ger upp – för vi dör aldrig”.
  3. Skapa en event-sida på Facebook för releasen av We Die Hard, där fansen kan markera att de kommer att lyssna på låten vid releasen.
  4. Använd Instagram för att visa bakom kulisserna-innehåll, inklusive bilder och videoklipp från inspelningen av låten. Använd hashtags för att nå en bredare publik.
  5. Skapa en tävling på sociala medier där fansen kan vinna biljetter till bandets nästa spelning eller en tröja med bandets logga.
  6. Skapa en Spotify-kampanj där fansen kan förhandslyssna på låten och skapa en spellista med andra låtar som bandet rekommenderar.
  7. Slutligen, samarbeta med bloggar och podcast som riktar sig till hårdrocks- och metalscenen för att få ut ordet om releasen av We Die Hard.

Vad ska man säga, det är ändå rätt bra förslag. Några av de där är redan planerade, några gav nya idéer, och inget är väl direkt dåligt, även om jag inte vet hur man kan låta fansen förhandslyssna på Spotify.

Vad tänker du?

Jag är väldigt nyfiken på att höra dina tankar kring ChatGPT, hur du tänker att branschen eventuellt kommer förändras, och om du ser någon användning av det för egen del.

Lämna en kommentar här nedanför.

2 Kommentarer

  1. Håkan den 2023-05-05 kl 01:20

    Hur kan jag skapa en Ai genererad video utifrån musik?

    • Stefan Bergfeldt den 2023-05-07 kl 11:17

      Hej Håkan.
      Det är en otroligt bra fråga. Det finns flera vägar att gå, dels kan du använda verktyg som till exempel VideoBolt, som gör hela jobbet åt dig. Det kostar lite pengar, men i förhållande till hur effektiv du blir är det verkligen småpengar.
      En annan väg att gå är att använda en språkmodell som till exempel ChatGPT för att generera ett manus, och sedan filma (eller leta klipp på till exempel Pexels) och redigera själv. Det ger ju betydligt mer kontroll, men tar också mycket längre tid.
      Personligen föredrar jag den senare, men det är mycket på grund av att jag tycker att det är fantastiskt roligt att redigera video.

Lämna en kommentar