Vikten av planering
Det är oerhört viktigt att ha en plan, att skapa en plan, att planera. Har du ett tydligt mål är det enkelt att avgöra om du är på rätt väg eller inte. Har du en plan vet du vad du ska göra för att ta dig till målet, och när du har planerat vet du också när du ska göra saker.
Det är viktigt att ofta utmana planen, för att säkerställa att man fortsätter vara på rätt väg. Jag tänkte tipsa om ett sätt man kan lägga upp sin plan på.
Sätt ett mål på ganska lång sikt, och utgå från det. Till exempel; ”om tre år vill jag ha en miljon streams på Spotify”. Bra mål, men hur ska du nå det? Vad är det som krävs av dig för att komma dit?
Sätt delmål, var behöver du vara om två år för att nå ditt mål om tre? Och var behöver du vara om ett år? Vi tänker att antalet streams hela tiden ökar, så om två år kanske du behöver ha en halv miljon streams, och om ett år kanske du behöver ha 335 000, och efter första året 165 000. Det här beror såklart varifrån du börjar, men jag tänker börja på noll, och sen en fördubbling varje år.
Du kommer behöva släppa musik, hur mycket musik ska du släppa? Det är två parametrar att ha i åtanke här. Först, hur ofta kan du ha en ny bra låt färdig? Sen, hur många streams behöver varje låt för att du ska nå målet?
När du bestämt dig för ett antal låtar måste du göra en plan både för hur du ska kunna färdigställa dem, och hur du ska marknadsföra dem för att få tillräckligt många streams. Om du jobbar rätt kommer du bygga upp en fanbase över tid, så din första singel ska nog inte förväntas ha lika många streams som din femte, osv.
Härifrån får du bryta ner planen på egen hand, men jag hoppas du förstår konceptet. I slutändan bör du ha en detaljerad plan för vad du ska göra dag för dag de kommande veckorna, och en mer övergripande plan för ett par månader, och ett långsiktigt mål som du hela tiden får utvärdera planen mot.
Här på bloggen finns massor av artiklar om hur du kan marknadsföra din musik, läs gärna vidare för att få tips på vad du faktiskt ska göra för att få fler som lyssnar.