Dick Lundberg & Misstro bildades ur vad som var ett mångårigt samarbete 2010. Multiinstrumentalisten Tomas Nilsson med ett förflutet i diverse extremmetalprojekt (Aktiv Döshjälp, Devian, Zornheym) och Dick Lundberg, singer/songwriter, poet, skådespelare och känd för en större publik från TV3:s serie “Baren”. De hade redan jobbat ihop i Dick Lundberg & Lucidor, Charons Nymfer m.fl. mindre kända projekt och var väl bekanta med varandras styrkor och svagheter. Nilsson tog rollen som producent och spelade nästan alla instrument, Lundberg låg bakom orden, sången samt även spakarna i studio.
Fullängdsalbumet “Världen är trasig, allt har gått sönder” blev till och följdes av turné och en intensiv period. Följande åren släpptes singlar, soundet utvecklades och efter 2014 blev det sedan ganska tyst. Lundberg kämpade med utbrändhet, Nilsson lade sitt fokus på metal. Sex år senare ligger plötsligt en singel på skivtallriken. Vad hände?

Vi hade material liggande, säger Lundberg. När vi slutade släppa grejer var det aldrig avsiktligt, det bara blev längre och längre tid mellan att vi snackade, låtprojekten vi jobbade på uppdaterades inte och till slut var vi inte aktiva längre.

Nilsson tillägger:
Efter “Klagosång från Nifelheim” tyckte jag att vi hittade en ganska unik mix av olika stilar, något som jag var intresserad av att utforska mer. Det rann dock ut i sanden när jag började jobba med Zornheyms debutskiva.
Carl Michael Bellmans “Måltidssång” har faktiskt getts ut av duon tidigare, då under annat bandnamn och med titeln “Så lunka vi så småningom”.

Versionen som vi gjorde med Charons Nymfer tycker jag har sin charm. En kväll hemma hos Lundberg lirade vi låten akustisk och lade ut på Youtube och då föddes idéen om att göra en ny tolkning av låten, säger Tomas.

Jag hade gjort en demo där jag gjorde om låten till moll och med distad sång och det var ur det som Charons Nymfer föddes. Men nu när vi gjort om den har Tomas tagit konceptet vidare till en helt ny nivå, inflikar Dick.
Medverkar gör även JM Erikson vars musik Dick råkade stöta på genom sociala medier.

Hon hade en röst och ett berättande som omedelbart fångade min uppmärksamhet, säger han. Jag visste direkt att jag ville fråga henne om samarbete.

Hon har det där jag alltid försöker ta fram hos sångare/sångerskor, att hon gör allting till sitt, menar Tomas.
När Bellman och hans Fredman är tillbaka i ett ganska förvirrat 20-tal har orden fått en ny betydelse och det visar duon genom att klä musiken i ett helt nytt ljudlandskap där akustiska instrument får möta det elektriska men samtidigt med en ganska tydlig folkton. Det gamla möter det nya.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar