Algoritmer och försäljning

white notebook beside silver pen
Photo by Olya Kobruseva on Pexels.com

Jag vet att du arbetar hårt för att nå ut med din musik. Förutom jobbet du har för att försörja dig spenderar du nästan varje vaken timme på att skriva, spela in, mixa och allt som hör till.

Du spenderar tid på att dela din musik på sociala medier, både i inlägg och skicka meddelanden till allt och alla. Hur mycket du än jobbar verkar det inte riktigt hända något med statistiken på Spotify.

Vad är det som är fel egentligen? Är det musiken som inte är tillräckligt bra? Skickar du inte tillräckligt många meddelanden? Behöver du posta ännu fler inlägg på Instagram?

Det kan absolut vara så att musiken är för dålig, att du skulle vinna på att skicka fler meddelanden och posta fler inlägg, men mest troligt förstår du dig bara inte på algoritmernas syfte och grundläggande försäljning, men det kan man lära sig. Och vill du lära dig det, så är det här ett bra ställe. Ta fram papper och penna, nu kör vi.

Algoritmerna

Att förstå algoritmerna i detalj är på tok för avancerat. Jag tvivlar faktiskt på att det finns någon som gör det. Däremot är det väldigt enkelt att förstå vad syftet med algoritmerna är, och om man gör det så kan man lätt förstå vad man behöver göra för att tilltala dem.

Vi börjar med det som är gemensamt, eftersom det är så otroligt lätt att förstå. Alla plattformar vill tjäna så mycket pengar de bara kan, och de utvecklar sina algoritmer för att hjälpa dem göra det.

Du kan ju lätt luras att Spotify vill leverera bra musik till dig, eftersom de är väldigt bra på det. Bra musik är inte syftet, utan bara sättet för dem att tjäna så mycket pengar som möjligt. De skiter fullständigt i hur musiken låter, de vill bara ge dig något som gör att du fortsätter lyssna. Ju mer du lyssnar, desto högre pris kan de motivera.

Samma gäller algoritmerna på sociala medier. Facebook har fått mycket kritik för att de inte visar de senaste inläggen först, men anledningen att de väljer en algoritm som gör på annat sätt är att de då kan styra innehållet för att dels hålla dig kvar längre, och dels smyga in fler annonser utan att det blir för störande.

Hur avgör de olika plattformarna vad som är bra innehåll? Det är förstås otroligt avancerade algoritmer för att avgöra det, men vi kollar vad som ger mer pengar. Innehåll som gillas/delas/kommenteras anses alltid vara bra. Därför är det bra att skapa innehåll som lockar till sånt. Frågor är ofta bra, till exempel. Tid spenderat med inlägget är också bra, så en lite längre text, eller en bild/video som man vill titta noga på kan också vara bra.

På Spotify fungerar det lite annorlunda, även om dela och gilla såklart är bra. Här kollar man också på hur långt man lyssnar på låten. Ju längre folk lyssnar desto bättre. Och vad gör den som har lyssnat, sparar den låten? Lägger i en spellista? Lyssnar igen?

När Spotify har bestämt sig för att en låt är bra är det dags att visa upp den för andra, och då tittar man på vilka som har lyssnat, och vad för annat de lyssnar på. Kan man se mönster? Är mönstret tydligt är det lätt för algoritmen att sprida låten vidare.

Det är här du kan skjuta dig själv i foten ordentligt, när du skickar låten till allt och alla och uppmanar dem att lyssna. Om de inte lyssnar färdigt på låten tolkar Spotify det som att de inte gillade den, och om för många inte gillar så antar de att det är en dålig låt. Men även om de gillar den, om de har allt för olika lyssnarprofiler så blir det svårt för algoritmen att avgöra vilka andra som borde höra låten.

När du sedan skickar massor av meddelanden till folk, och ber dem lyssna på din musik, se till att göra din hemläxa. Se till att du följer dem du kontaktar, och se till att du vet att de gillar den typen av musik. Nämn också det i ditt meddelande.

”Hej X, jag har följt dig ett tag nu, och jag ser att du ofta delar musik av Lana Del Ray. De som gillar min musik brukar också gilla Lana Del Ray, så därför tänker jag att du kanske vill lyssna. Det skulle betyda mycket för mig om du berättar vad du tycker. Här är länken.”

Om vi jämför det med hur många meddelanden jag får ser ut, där det ofta bara är en länk. Vad ska jag göra med den? Jag kanske lyssnar, kanske inte. Om jag lyssnar, varför lyssnar jag? Vill du veta vad jag tycker? Vill du att jag ska ge ut min musik? Nej, man måste faktiskt presentera sig.

Så, ska du skicka fler meddelanden? Kanske, men bara om du gör det till rätt personer, på rätt sätt. Då kan det vara oerhört framgångsrikt.

När det gäller kommentarer är det oerhört viktigt att du ser varje kommentar som en invit till en konversation. Nöj dig inte med att få en kommentar, svara på alla kommentarer och svara på ett sätt som uppmuntrar till fortsatt samtal. När du postar ett klipp med din musik, och du får en kommentar i stil med ”Det låter bra”, så svara inte bara tack. Försök få mer information, du kan svara ”Tack, det var väldigt snällt av dig att säga det. Vad är det speciellt som du gillar med den?”. Plötsligt kanske du har två kommentarer istället för bara en.

Det här gäller också när du kommenterar på andras innehåll, kommentera på ett sätt som bjuder in till dialog.

Försäljning

Det är inte helt ovanligt att argumentet är att du inte försöker sälja något, men det gör du. Även om du inte försöker ta betalt, så är principerna för det du gör exakt samma som när man försöker sälja något. Skillnaden är att dina ”kunder” betalar med sin tid.

Både på Spotify och på sociala medier så betalar användaren med sin tid, och precis som vid all försäljning gäller att vad jag får måste vara värt med än vad jag betalar. Alltid när värdet på det jag får är större än värdet på det jag betalar så är jag en nöjd kund.

För typ 20 år sedan drev jag en datorbutik, och en kund kom in och ville att jag skulle skriva ut åt honom, rätt många kopior, dubbelsidigt. Det här var på den tiden när skrivare som klarade dubbelsidigt behövde ett eget rum, och kostade en årslön, så någon sådan hade jag ju inte. Jag förklarade att jag absolut kunde göra det här, men det skulle ta rätt lång tid och att jag tog 300 kr i timmen. Kunden förklarade att om hen skulle göra det själv skulle det ta ännu längre tid, antagligen bli en massa fel och orsaka dåligt humör. Om jag gjorde det kunde hen istället jobba, och ta 600 kr i timmen, så det var klart värt.

Ska du skicka en låt till mig, för att jag ska lyssna på den, så betyder det att du vill ha min fulla fokus i flera minuter. Du vill att jag ska ta en paus från det jag gör, för att istället lyssna på din musik. Då vill jag gärna att det ska vara värt det.

På samma sätt när man postar innehåll i sociala medier, eller på en blogg, så är det viktigt att man ger så mycket värde att det är värt tiden det tar att kolla/läsa. Är det värt att läsa det här blogginlägget? Ja för rätt person tror jag absolut det. För den som redan har full koll på detta, eller den som ändå inte tänker bry sig, så är det bortkastat.

Jag postar också regelbundet på bloggen, varje måndag kl 16, för att den som är intresserad av det jag skriver ska veta när nytt innehåll är att vänta. Nu kommer den mesta av trafiken från sökmotorer, och de är nog inte på tårna varje måndag kl 16, men om du skulle vara en person som vill läsa allt jag skriver, då vill jag hålla den regelbundenheten. Dessutom underlättar det mitt liv, och min planering, och det är nog så viktigt.

På sociala medier gäller det att synas ofta, man får inte bli bortglömd. Och allt man postar behöver inte vara supergenomtänkt. Tvärt om faktiskt. Däremot måste du ha bra innehåll också. Något att tänka på är att en selfie då och då ofta ger väldigt bra effekt.

Analysera gärna hur olika typer av innehåll går hem hos dina följare, det är ett bra sätt att öka engagemanget. För det är likes, kommentarer och delningar vi är ute efter, för att trigga algoritmerna och nå ut till fler.

Nu får det räcka för den här gången, är det något du undrar över så tveka inte att lämna en kommentar här nedanför.

2 Kommentarer

  1. Pelle den 2021-03-01 kl 08:48

    Det där va bra läsning, tack!

Lämna ett svar Avbryt svar